سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری 99

یکی از آخرین و در عین حال مهم ترین مراحل، برای شروع تحصیلات دانشگاهی، انتخاب رشته کنکور سراسری می باشد. دقت در نحوه پر کردن فرم انتخاب رشته اهمیت بالایی دارد. یک انتخاب رشته صحیح و بر اساس اصول مشخص به شما کمک می کند تا رشته هایی را برگزینید که احتمال قبولی بالایی در آنها داشته باشید. در عین حال یک انتخاب رشته اشتباه باعث می شود تا زحمات یک سال شما، به آسانی از بین برود. علاوه بر اهمیت رشته هایی که انتخاب می کنید، شما می بایست فرم انتخاب رشته را با دقت پر کنید. اشتباه در هر بخشی از این فرآیند، باعث بروز مشکلاتی در فرایند ادامه تحصیل شما خواهد شد. با توجه به اهمیت این مسئله، در این موضوع به نحوه تکمیل فرم انتخاب رشته خواهیم پرداخت.

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب رشته کنکور سراسری 99 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02126295595 تماس بگیرید.

منبع: نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری 99 

چه کسانی می توانند در انتخاب رشته کنکور سراسری 99 شرکت کنند

اگر شما در زمان مقرر شده از سوی سازمان سنجش، نسبت به ثبت نام در کنکور سراسری اقدام کرده و کنکور را پشت سر گذاشته باشید، برای شما یک کارنامه اولیه صادر شده است. در کارنامه اولیه، رتبه، تراز و همچنین وضعیت انتخاب رشته شما، مشخص می شود. بر اساس کارنامه اولیه، شما در همه یا یکی از دوره های روزانه، شبانه، پردیس خودگردان، موسسات غیر انتفاعی و همچنین دانشگاه آزاد قادر به انتخاب رشته هستید. این مسئله به صورت عبارت ( مجاز به انتخاب رشته) در مقابل هر یک از این گروه ها، قرار می گیرد. همچنین اگر در هر یک از این دوره ها امکان انتخاب رشته برایتان وجود نداشته باشد، عبارت ( غیر مجاز) در مقابل آن قرار می گیرد.

چنانچه شما بر اساس کارنامه اولیه مجاز به انتخاب رشته شده باشید، می توانید در زمان مقرر، نسبت به انتخاب رشته خود، اقدام نمایید.

زمان انتخاب رشته کنکور سراسری 99

اندکی پس از انتشار کارنامه اولیه کنکور سراسری، فرم انتخاب رشته بر روی سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org قرار خواهد گرفت. در سال های گذشته با توجه به اینکه کنکور سراسری در تیرماه برگزار می شد، کارنامه اولیه و فرم انتخاب رشته نیز در نیمه دوم مرداد ماه، منتشر می شد. با توجه به تعویق زمان کنکور سراسری امسال، برای تعیین زمان انتخاب رشته می بایست منتظر اعلام رسمی از سوی سازمان سنجش کشور باشیم و تا کنون اعلامی از سوی سازمان صورت نگرفته است.

 

برای انتخاب رشته کنکور سراسری سال 99 چه باید کرد

پس از مشاهده کارنامه اولیه خود و اعلام زمان شروع انتخاب رشته، وارد سایت سازمان سنجش شوید. از منوی بالای صفحه و سمت راست گزینه (سراسری) را انتخاب کنید. با کلیک کردن بر روی گزینه انتخاب رشته، سایت از شما می خواهد که اطلاعات مربوط به شماره پرونده،  کد پیگیری و شماره داوطلبی خود را وارد نمایید. با وارد کردن این اطلاعات شما وارد صفحه انتخاب رشته می شوید.  در این صفحه شما مجاز هستید که بین 1 تا 150 انتخاب داشته باشید.

علی رغم اینکه کنکور سراسری مربوط به دانشگاه های دولتی و آزاد با یکدیگر ادغام شده و در یک تاریخ برگزار می شود، با این حال شما برای انتخاب رشته در دانشگاه آزاد می باید به صورت جداگانه از انتخاب رشته کنکور سراسری اقدام کنید. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه و ثبت اطلاعات انتخاب رشته، می بایست در زمان مقرر وارد سایت  azmoon.org شوید.

 

چگونگی پر کردن فرم مربوط به انتخاب رشته در کنکور سراسری 99

برای انجام انتخاب رشته، یک فرم در مقابل شما قرار دارد که شامل 150 گزینه برای درج کد رشته ها می باشد. به خاطر داشته باشید که در انتخاب رشته دانشگاه های دولتی، انتخاب های شما به صورت یک به یک بررسی می شود. بر همین اساس اولین رشته انتخابی شما که دارای ظرفیت خالی باشد، به عنوان رشته تحصیلی شما انتخاب شده و انتخاب هایی که در رتبه های بعدی درج کرده اید، بررسی نخواهند شد. به همین خاطر با دقت و بر اساس اولویت و علاقه مندی خود، کد رشته ها را درج کنید.

برای انتخاب رشته های مورد نظر خود، حتما دفترچه مربوط به انتخاب رشته را مطالعه کنید. این دفترچه اطلاعات جامعی درباره شرایط هریک از رشته هایی که می خواهید انتخاب کنید در اختیارتان خواهد گذاشت. همچنین یک فرم خالی انتخاب رشته در انتهای دفترچه قرار دارد.معمولا توصیه می شود پیش از درج اطلاعات در فرم اصلی، انتخاب های خود را در این فرم وارد کنید. این کار به شما کمک می کند تا با خطای کم تری فرم اصلی را پر کنید.

در پر کردن فرم انتخاب رشته دقت زیادی داشته باشید و اگر برایتان ممکن است، از یک نفر بخواهید که در این کار به شما کمک کند. وارد کردن اشتباه کد هر رشته از نظر سیستم به این معناست که شما قصد انتخاب رشته ای را دارید که کد آن را وارد کرده اید. هر کد را یک بار با دفترچه چک کنید و به عنوان رشته، روزانه یا شبانه بودن آن، دقت کنید تا با منظور شما برابر باشد.

 

امکان ویرایش فرم انتخاب رشته

معمولا سازمان سنجش زمانی را برای ویرایش انتخاب رشته کنکور سراسری در نظر می گیرد. شما در این زمان می توانید انتخاب های جدیدی را به فرم خود اضافه کنید و یا برخی انتخاب ها را حذف کنید. توصیه می کنیم حتی اگر قصد ایجاد تغییری در فرم انتخاب رشته خود را ندارید، یک بار در این تاریخ فرم خود را بررسی نمایید.

 

انتشار کارنامه نهایی

با پایان یافتن مهلت انتخاب رشته و ویرایش، فرم انتخاب رشته تمامی داوطلبین، به ترتیب و براساس رتبه کسب شده، بررسی خواهد شد. با جایدهی تمام داوطلبین در رشته های مختلف، کارنامه نهایی از سوی سازمان سنجش منتشر خواهد شد. این کارنامه به شما نشان می دهد که در چه رشته و دانشگاهی پذیرفته شده اید. پس از انتشار این کارنامه می بایست بر اساس زمان بندی دانشگاه ها برای ثبت نام اقدام کنید.

سوالات متداول

1.امکان انتخاب چند رشته در فرم انتخاب رشته وجود دارد؟

شما می توانید بین 1 تا 150 انتخاب را در فرم وارد کنید

2.وارد کردن کد رشته ها در فرم انتخاب رشته باید بر چه اساسی باشد؟

با توجه به اینکه سازمان سنجش، انتخاب های شما را به ترتیب از اولین شماره بررسی می کند و با مشخص شدن اولین انتخاب شما که ظرفیت آن تکمیل نشده، سایر انتخاب ها بررسی نخواهند شد، بهتر است فرم انتخاب رشته را بر اساس اولویت و علاقه شخصی پر کنید.

3.آیا انتخاب رشته دانشکاه آزاد و سراسری مشترک است؟

خیر، برای انتخاب رشته دانشکاه آزاد می باید به سایت azmoon.org مراجعه نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب رشته کنکور سراسری 99 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02126295595 تماس بگیرید.

منبع: نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری 99