سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانشگاه غیرانتفاعی

در چند سال اخیر تحصیل در دانشگاه‌های غیرانتفاعی با استقبال زیادی از سوی داوطلبان مواجه شده است. از دلایل این استقبال امکاناتی است که این دانشگاه‌ها برای متقاضیان مهیا نموده است. یکی از مهم‌ترین نکاتی که باعث شده دانشگاه‌های غیرانتفاعی مورد توجه قرارگیرند، پذیرش دانشجو به صورت بدون آزمون بوده است. این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا با دانشگاه‌های غیرانتفاعی، شرایط پذیرش، اعتبار مدرک و مزایای تحصیل در دانشگاه غیرانتفاعی آشنا شوید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه دانشگاه غیرانتفاعی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02126295595 تماس بگیرید. 

منبع: دانشگاه غیرانتفاعی

معرفی دانشگاه غیرانتفاعی

دانشگاه‌های غیرانتفاعی دانشگاه‌هایی هستند که زیرنظر وزارت علوم و سازمان سنجش تاسیس شده‌اند و قدمت آن به سال 64 برمی‌گردد. این دانشگاه‌ها غیردولتی هستند و به همین خاطر متقاضیان تحصیل در این دانشگاه بایستی بابت هر ترم شهریه‌ای را به دانشگاه پرداخت نمایند. از آنجا که دانشگاه‌های غیرانتفاعی زیر نظر وزرات علوم و سازمان سنجش هستند، پذیرش در این نوع دانشگاه‌ها وابسته به آزمون سراسری می باشد. یعنی داوطلبی اگر قصد تحصیل در دانشگاه‌های غیرانتفاعی را داشته باشد باید از طریق آزمون سراسری اقدام نماید و سپس برای قبولی در این دانشگاه‌ها انتخاب رشته نماید. البته در چندسال ‌اخیر دانشگاه‌های غیرانتفاعی این امکان را فراهم نموده تا متقاضیان بدون کنکور و براساس سوابق تحصیلی هم بتوانند در این دانشگاه ها ثبت نام و تحصیل نمایند.

تفاوت دانشگاه‌های غیرانتفاعی با موسسات چیست؟

مهم‌ترین فرقی که دانشگاه‌های غیرانتفاعی با موسسات دارند، این است که دانشگاه‌های غیرانتفاعی از سوی وزارت علوم با حمایت‌های مالی مواجه می‌شوند، در صورتی که موسسات از این حمایت‌های مالی برخوردار نیستند و به صورت مستقل و تحت اداره هیئت امنای موسسه می‌باشند. به‌علاوه دانشگاه‌های غیر انتفاعی از امکان توسعه‌هم برخوردار هستند .لازم به ذکر است سطح علمی این دانشگاه‌ها نسبت به موسسات بسیار بالاتر است و به طبع آن مدرک آن‌هم از اعتبار و ارزش بیشتری برخوردار است.

بهترین دانشگاه‌های غیرانتفاعی کدام‌اند؟

بهترین دانشگاه‌های غیرانتفاعی کشورعبارت است از دانشگاه‌های غیرانتفاعی علم و فرهنگ، امام صادق، اشرفی اصفهانی ، سوره، امام رضا، صنعتی سجاد، اصول دین، خیام، شمال، شیخ بهایی، محدث نوری، علم و هنر، علوم حدیث، علوم و فنون مازندران، معارف قرآن و عترت

معرفی رشته‌های دانشگاه‌های غیرانتفاعی

از آنجائیکه دانشگاه‌های غیرانتفاعی از قدمت و پیشینه کمی برخوردار‌هستند، هنوز نتوانسته تمامی رشته‌ها را ارائه نماید. به همین خاطر داوطلبان تمامی رشته‌هایی که در دانشگاه‌های سراسری و دانشگاه‌های آزاد وجود دارد را نمی‌توانند در این نوع دانشگاه‌ها مشاهده کنند. دانشگاه‌های غیرانتفاعی عمدتا رشته‌هایی را ارائه می‌دهند که در میان گروه‌های آزمایشی علوم انسانی و فنی مهندسی نظیر حسابداری، کامپیوتر، عمران، مهندسی پزشکی و… پرطرفدار هستند. البته امید است با گسترش این دانشگاه‌ها و افزایش افرادی که علاقه‌مند به تحصیل در این دانشگاه‌ها در تمامی رشته‌ها هستند، رشته‌های گرایش‌های پزشکی هم در دانشگاه‌های غیرانتفاعی ارائه گردد.

اعتبار مدرک دانشگاه غیرانتفاعی

چیزی که برای داوطلبان اهمیت زیادی دارد، اعتبار دانشگاهی است که قرار است در آن تحصیل نمایند. لازم به ذکر است که مدرک دانشگاه غیرانتفاعی از اعتبار زیادی برخورداراست، چرا که این دانشگاه از سوی وزارت علوم تایید شده‌اند و مدرک صادره از این دانشگاه‌ها ارزشی مشابه مدرک دانشگاه‌های دولتی دارد. هم چنین داوطلبانی که به صورت بدون کنکور پا به این دانشگاه می‌گذارند باید بدانند، مدرک رشته‌های بدون کنکور دانشگاه های غیرانتفاعی فرقی با رشته‌های با آزمون ندارد و از یک اعتبار و ارزش نزد وزارت علوم برخوردار هستند.

مزایای تحصیل در دانشگاه غیر انتفاعی

ممکن است داوطلبان بخواهند بدانند که تحصیل در دانشگاه غیرانتفاعی چه مزایایی دارد؟

ارزش و اعتبار مدرک برای ادامه تحصیل

در این جا باید بگوییم این دانشگاه در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجو می‌پذیرد، یعنی داوطلب نباید نگران ادامه تحصیل خود باشد چرا که این نوع دانشگاه در مقاطع کارشناسی ارشد هم فعالیت دارند.
نکته قابل توجه دیگر این است که مدرک دانشگاه غیرانتفاعی با مدرک دانشگاه دولتی از لحاظ اعتبار و ارزش برابری می‌کنند و هر دو مورد تایید وزارت علوم هستند و هیچ گونه جای نگرانی برای فارغ التحصیلان این دانشگاه برای اشتغال و آینده‌شان وجود ندارد.

بررسی سطح علمی نسبت به سایر دانشگاه‌ها

از نظر سطح علمی هم آن دسته از دانشگاه‌های غیرانتفاعی که در سطح یک هستند، از کیفیت بسیاربالای آموزشی و بهترین اساتید برخوردارهستند و چیزی کمتر از دانشگاه‌های دولتی نمی‌باشند.
از لحاظ مقدار شهریه‌ای که دانشجو باید بابت تحصیل بپردازد هم این دانشگاه‌ها نسبت به سایر دانشگاه‌های شهریه بگیر نظیر پردیس خود گردان و دانشگاه‌های آزاد شهریه کمتری از دانشجو دریافت می‌کند و این خود یک مزیت رقابتی بسیار مهم تلقی می‌شود.

میزان شهریه دانشگاه غیرانتفاعی

میزان شهریه در دانشگاه‌های غیرانتفاعی در گروه‌های آزمایشی مختلف علوم انسانی، فنی مهندسی و علوم تجربی و همچنین در مقاطع مختلف یعنی کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته باهم متفاوت است.
اما به طورکلی شهریه‌ای که هر دانشجو باید بابت یک ترم تحصیل در دانشگاه‌های غیرانتفاعی بپردازد شامل یک شهریه ثابت و یک شهریه متغیر می‌باشد. شهریه ثابت شهریه‌ای است که برای هرترم در تمام دوران تحصیل ثابت است و هیچ گونه تغییری نمی‌کند. شهریه متغیر شهریه‌ای است که بستگی به تعداد واحدهایی دارد که دانشجو در هر ترم اخذ می کند، که برای دروس مختلف متفاوت است.

برای دریافت مشاوره در زمینه دانشگاه غیرانتفاعی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02126295595 تماس بگیرید. 

منبع: دانشگاه غیرانتفاعی