سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانشگاه افسری امام علی (ع)

برای بسیاری از افراد علاقه‌مند به تحصیل در دوره‌های نظامی، دانشگاه افسری امام علی (ع) یک نام آشنا می‌باشد. علاقه‌مندان به ورود به نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای اینکه تمامی مراحل پذیرش در دانشگاه امام علی (ع) را با موفقیت پشت سربگذارند باید از تمامی شرایط ورود، نحوه ثبت نام و … آگاهی داشته باشند. در ادامه این مطب قصد داریم به معرفی کامل دانشگاه امام علی (ع) بپردازیم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه دانشگاه افسری امام علی (ع) می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02126295595 تماس بگیرید.

منبع: دانشگاه افسری امام علی (ع)

معرفی دانشگاه افسری امام علی (ع)

دانشگاه افسری امام علی (ع) همانطور که از نامش نیز مشخص است یک دانشگاه نظامی که هدف آن تامین نیروی مورد نیاز ارتش جمهوری اسلامی ایران و به خصوص نیروی زمینی ارتش می‌باشد.

تاسیس این دانشگاه به سال 1300 و در زمان پهلوی برمی‌گردد اما به طور رسمی و پس از پیشرفت در زمینه آموزش رشته‌ها در کنار آموزش نظامی‌گری بالاخره در سال 1375 به دانشگاه افسری امام علی (ع) تغییر نام داد.

دانشگاه افسری امام علی (ع) در دو مرحله آزمون کتبی و مصاحبه اقدام به پذیرش دانشجو می‌کند.

دانشکده‌ها و رشته‌های ارائه شده در دانشگاه افسری امام علی (ع)

داوطلبان علاقه‌مند به تحصیل در دانشگاه امام علی، می‌توانند در رشته‌های زیر ادامه تحصیل دهند. تمامی رشته‌ها به جز عقیدتی سیاسی و خلبانی بالگرد مربوط به نیروی زمینی ارتش می‌باشد.

رشته‌های دانشگاه امام علی در زیر گروه ریاضی فیزیک و علوم تجربی

رشته تحصیلی گرایش
مدیریت دفاعی اداری پرسنلی، دارایی، دژبان ، آماد، ترابری – مختص کلیه نیروها
علوم دفاعی پیاده، زرهی، توپخانه صحرایی و موشک ها، پدافند هوایی، بهداشت و درمان
مهندسی دفاعی استحکامات و عمران، الکترونیک، مخابرات و جنگال، مکانیک و الکترومکانیک، مهمات
مهندسی نگهداری و تعمیر بالگرد _
مهندسی عمران _

رشته‌های دانشگاه امام علی در زیر گروه ریاضی فیزیک و علوم تجربی، علوم انسانی و معارف اسلامی

رشته تحصیلی گرایش
عقیدتی سیاسی الهیات و سیاسی
خلبانی بالگرد _

شرایط لازم برای ثبت نام در دانشگاه افسری امام علی (ع)

متقاضیان، برای ورود به دانشگاه امام علی قبل از ثبت نام در آزمون باید شرایط قید شده در دفترچه ثبت نام دانشگاه افسری ارتش که از طریق سایت ارتش جمهوری اسلامی ایران منتشر می‌شود، را بررسی کنند و باید شرایط عمومی و اختصاصی قید شده در آن را داشته باشند.

شرایط عمومی

داوطلبان برای ورود به دانشگاه افسری امام علی باید دارای شرایط عمومی زیر نیز باشند.

  • متقاضیان در وهله اول باید به دین مبین اسلام اعتقاد داشته باشند.
  • تابعیت ایرانی داشته باشند و ایرانی الاصل باشند.
  • به ولایت فقیه معتقد باشند و به اهداف آن و انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران پایبند باشند و عمل کنند.
  • آمادگی انجام ماموریت در هر نقطه از کشور و توانایی ایثارگری ، فداکاری را داشته باشند.
  • با اطمینان انتخاب کنند چرا که در صورت استعفا و یا اخراج، دانشجویان باید دو برابر هزینه‌های دوره های آموزشی را بپردازند.
  • داوطلبان در هنگام ورود به دانشگاه در رشته خلبانی باید حداکثر دارای 20 سال و دیگر رشته‌ها دارای حداقل 16 سال و حداکثر 22 سال باشند.
  • داوطلبان در هنگام ورود به دانشگاه باید دارای حداقل 165 سانتی متر باشند.
  • از سلامت روانی و جسمانی متناسب با رشته انتخابی برخوردار باشند.
  • داوطلبان در صورت انتخاب رشته خلبانی باید میزان بینایی آن ها  10/10 و در صورت انتخاب دیگر رشته ها 8/10 باشد.
  • متقاضیان نباید هیچ گونه سابقه کیفری داشته باشند.
  •  عضویت یا وابستگی و هواداری از احزاب ، گروه‌ ها و سازمان ‌های سیاسی نداشته باشند.

متقاضیان باید توجه داشته باشند شرط سنی و معدل در صورتی که فرزند شهدا، جانبازان از کار افتاده و آزادگان از کار افتاده باشند، بی تاثیر خواهد بود.

شرایط اختصاصی

داوطلبان برای ورود به دانشگاه افسری امام علی باید دارای شرایط اختصاصی زیر نیز باشند.

  • دانشجویان بابد تعهد خدمتی برابر ضوابط قوانین ارتش جمهوری اسلامی را به این ارگان بدهند.
  • داوطلبان باید دارای حداقل معدل کل 14 و معدل کتبی حداقل 10 در رشته‌های ریاضی فیزیک و علوم تجربی با مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی نظام قدیم، حداقل معدل 14 در سال دوم متوسطه برای داوطلبان در حال تحصیل نظام تحصیلی جدید و حداقل معدل کل 15، حداقل معدل کتبی 12  برای داوطلبان رشته خلبانی و حداقل معدل کل 14 و حداقل معدل کتبی 10 برای داوطلبان رشته خلبانی بالگرد و پهپاد را داشته باشند.
  •  دانشجویان سایر دانشگاه‌ها در صورت انصراف از دانشگاه خود و برخورداری از شرایط دانشگاه امام علی (ع) می‌توانند در آزمون این دانشگاه ثبت نام کنند.
  • داوطلبانی که دارای معافیت پزشکی، اضافه خدمت سنواتی، تعهد خدمتی یا استخدامی به مراکز دولتی و یا بخش خصوصی هستند، نمی توانند در آزمون این دانشگاه ثبت نام کنند.
  • آموزش دانشجویان بصورت شبانه روزی خواهد بود.

آزمون ورود به دانشگاه افسری امام علی (ع)

هر ساله جزییات آزمون ورود به دانشگاه افسری امام علی (ع) از طریق سایت ارتش جمهوری اسلامی ایران منتشر می‌شود. داوطلبان دارای مدرک دیپلم می‌توانند در زمان مقرر، همراه با مدارک لازم برای ثبت نام به محل گزینش و استخدام نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنند.

در مرحله اول داوطلبان در یک آزمون کتبی شرکت خواهند کرد و سپس پس از انجام مصاحبه و فرآیند گزینش داوطلبان پذیرش می‌شوند.

مصاحبه دانشگاه افسری امام علی (ع)

داوطلبان پس از موفقیت در آزمون کتبی، توسط کارشناسان ارتش به صورت تلفنی دعوت به مصاحبه می‌شوند تا مراحل گزینش انجام شود.

بخش اول گزینش

در این گزینش تست ورزشی شامل درازنشست، بارفیکس و … ، معاینات پزشکی شامل مراجعه به دندانپزشک، چشم پزشک، بینایی سنجی و تست کوررنگی، گوش و حلق و بینی، معاینات ارتوپدی، پزشک قلب و عروق، پوست و مو، اعصاب و روان، غدد، داخلی، اورولوژی، دادن آزمایش خون و ادرار برای مواردی است که داوطلب بیماری‌هایی همچون تالاسمی مینور، چاقی (BMI بالاتر از 30)، سابقه بیماری‌های مزمن اعصاب و روان، بیماری‌های صعب العلاج، سابقه جراحی‌های گسترده، مشکلات ارتوپدی، کوررنگی، داشتن هر گونه معافیت پزشکی از مراجع نظامی و انتظامی، اعتیاد به مواد مخدر و روان گردان، کاهش شدید یا متوسط شنوایی نداشته باشند.

پس از اتمام این مراحل داوطلب کارت پایش سلامت دریافت می‌کند. در صورت مرود شدن در حتی یکی از موارد بالا از پذیرش داوطلب ممانعت خواهد شد.

بخش دوم گرینش

پس از عبور از بخش اول گزینش و دریافت کارت پایش سلامت داوطلبان، گزینش آنها در دو مرحله مصاحبه کتبی و مصاحبه شفاهی انجام می‌شود.

در مصاحبه کتبی برخی سوالات عقیدتی سیاسی از راهپیمایی‌ها و اوضاع جامعه و … از داوطلبان پرسیده می‌شود. لازم به ذکر است که داوطلبان در مرحله گزینش با توجه به علایق خود و استنباط کارشناسان ارتش از مصاحبه داوطلب و مشاوره آنان، هر یک نسبت به انتخاب نیروی مربوطه (نیروی هوایی، زمینی یا دریایی)  اقدام می‌نمایند.

در مصاحبه شفاهی نیز سوالات در سه بخش حفاظت ، عقیدتی و فرماندهی از داوطلبان پرسیده می‌شود و افرادی که با موفقیت مراحل را پشت سر بگذارند وارد دانشگاه افسری امام علی (ع) خواهند شد.

مزایای تحصیل در دانشگاه افسری امام علی (ع)

دانشگاه امام علی (ع) در کنار تمام سختگیری‌هایی که دارد مزایا و امتیازات ویژه‌ای را در اختیار داوطلبان قرار می دهد که برخی از آنها به شرح موارد زیر می‌باشد.

  • برای داوطلبان که پذیرش نهایی شوند پوشاک، تغذیه، آموزش، بهداشت و درمان رایگان می‌باشد.
  • دانشجویان مبلغی را بعنوان حقوق دانشجویی بصورت ماهانه دریافت می‌کنند.
  • دانشجویان دانشگاه امام (ع) بعد از گذراندن هفت ترم تحصیلی درجه ستوان دومی دریافت می‌کنند و  می‌توانند پس از فارغ التحصیلی، دانشنامه کارشناسی را در رشته مربوط دریافت کنند .
  • فارغ التحصیلان رشته‌های دانشگاه امام علی (ع) از خدماتی شامل کارت اعتباری حکمت، بیمه خدمات درمانی و بیمه عمر برای خود و عائله تحت تکفل و سایر خدمات رفاهی برخوردار خواهند شد.

برای دریافت مشاوره در زمینه دانشگاه افسری امام علی (ع) می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02126295595 تماس بگیرید.

منبع: دانشگاه افسری امام علی (ع)