سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تکمیل ظرفیت کنکور سراسری 99

پس از برگزاری کنکور سراسری، دانشگاه های مختلف میزان ظرفیت خود برای سال تحصیلی جدید را به سازمان سنجش اعلام می‌کنند. پس از انتخاب رشته کنکور سراسری 99 داوطلبین، تکلیف این ظرفیت‌ها مشخص می‌شود. در برخی واحدهای آموزش عالی ظرفیت ها به دلایل مختلف تکمیل نمی‌شود. در این مرحله سازمان سنجش از مجموع دانشگاه‌هایی که هنوز ظرفیت خالی دارند اقدام به جذب مجدد دانشجو می‌کند. در این مقاله به مسائل کلیدی پیرامون تکمیل ظرفیت کنکور سراسری 99 می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تکمیل ظرفیت کنکور سراسری 99 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02126295595 تماس بگیرید.

منبع: تکمیل ظرفیت کنکور سراسری 99

تکمیل ظرفیت کنکور سراسری 99

بدلایل مختلفی از جمله انصراف از تحصیل یا تغییر محل تحصیل ظرفیت برخی از دانشگاه ها خالی می‌ماند. سازمان سنجش آموزش کشور، تکمیل ظرفیت را در دو مرحله برای ورودی مهر و ورودی بهمن تدبیر کرده است. در زمان تکمیل ظرفیت دانشگاه های سراسری، تمامی دانشگاه ها از جمله دانشگاه های سراسری در دو دوره روزانه و شبانه، پیام نور، غیرانتفاعی و پردیس می‌توانند جهت تکمیل ظرفیت خود در کدرشته محل های تکمیل نشده، اقدام به جذب دانشجو کنند.

بیشتر بخوانید: ثبت نام تکمیل ظرفیت دانشگاه پیام نور و غیرانتفاعی 99

شرایط تکمیل ظرفیت 

داوطلبان کنکور سراسری، پس از اتمام روند انتخاب رشته، نتایج نهایی خود را دریافت می‌کنند. پس از اعلام نتایج کنکور سراسری 99 داوطلبان در سه دسته قرار می‌گیرند.

دسته اول: در رشته محلی پذیرفته شده و اقدام به ثبت نام حضوری می‌کنند.

دسته دوم: در رشته محلی پذیرفته شده اند اما مایل به تحصیل در آن کدرشته محل نیستند و به عبارتی از قبولی خود رضایت ندارند.

دسته سوم: در هیچ کدرشته محلی پذیرفته و موفق به کسب قبولی نشده اند.

در این میان داوطلبانی که در هیچ کد رشته محلی پذیرفته نشده اند و یا داوطلبانی که از رشته قبولی خود رضایت کافی ندارند، می‌توانند برای امتحان شانس قبولی خود، مجددا در رشته‌هایی که ظرفیتشان تکمیل نشده است، انتخاب رشته کنند.

بیشتر بخوانید: کارنامه سبز کنکور 99

زمان تکمیل ظرفیت کنکور سراسری 99 | دانشگاه سراسری

تا سال 97، پس از اعلام نتایج نهایی، سازمان سنجش با انتشار دفترچه ای با عنوان دفترچه تکمیل ظرفیت دانشگاه های سراسری، فرصت مجدد انتخاب رشته را در رشته های با آزمون، در اختیار داوطلبان قرار می‌داد اما طبق مصوبه سنجش و پذیرش دانشجو بدین صورت مقرر شده که از سال 97 به بعد مرحله تکمیل ظرفیت در کنکور سراسری برای رشته های با آزمون حذف شود. به دنبال این مصوبه شاهد لغو برگزاری تکمیل ظرفیت برای دانشگاه های سراسری در سال های 97 و 98 بودیم و تنها تکمیل ظرفیت دانشگاه فرهنگیان مشابه سال‌های گذشته برگزار گردید.

با توجه به توضیحات فوق، اینطور پیش بینی می‌شود که تکمیل ظرفیت برای دانشگاه های سراسری در سال 99 نیز برگزار نشود. البته داوطلبان باید در نظر داشته باشند تا کنون اطلاعیه ای مبنی بر تکمیل ظرفیت دانشگاه های سراسری در سال 99، منتشر نشده است و به محض انتشار اطلاعیه ای در این مورد پس از اتمام روند انتخاب رشته و اعلام نتایج نهایی، مطلب نیز بروزرسانی خواهد شد.

نکته: تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد 99 به صورت مجزا از دانشگاه های سراسری انجام می‌شود.

نحوه ثبت نام تکمیل ظرفیت

تمامی شرکت کنندگان در کنکور سراسری، توجه داشته باشند که چنانچه پس از اعلام نتایج نهایی 99، اطلاعیه ای مبنی بر تکمیل ظرفیت دانشگاه های سراسری از سوی سازمان سنجش منتشر شد، داوطلبان می توانند دفترچه تکمیل ظرفیت کنکور سراسری 99 را از لینک زیر دانلود کنند.

دفترچه تکمیل ظرفیت کنکور سراسری 99

پس از دریافت دفترچه تکمیل ظرفیت کنکور سراسری99، داوطلبان واجد شرایط می‌توانند با استخراج کدرشته محل های مربوط به زیر گروه امتحانی خود، فرم انتخاب رشته تکمیل ظرفیت خود را پر کنند.

زمان اعلام نتایج نهایی تکمیل ظرفیت

چنانچه تکمیل ظرفیت برای دانشگاه های سراسری در سال 99، برگزار شود، معمولا پس از گذشت یک بازه زمانی یک ماهه نتایج نهایی تکمیل ظرفیت اعلام می‌شود اما باید توجه داشت که این زمان در سالهای گذشته متفاوت بوده است.

بیشتر بخوانید: تکمیل ظرفیت رشته های بدون کنکور ازاد 99

به محض انتشار اطلاعیه ای از سوی سازمان سنجش مبنی بر وجود تکمیل ظرفیت در سال 99 و زمان اعلام نتایج نهایی آن، این مطلب نیز بروزرسانی می‌شود. برای مشاوره تحصیلی تلفنی با مشاوران مجموعه دانتل با شماره های زیر تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تکمیل ظرفیت کنکور سراسری 99 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02126295595 تماس بگیرید.

منبع: تکمیل ظرفیت کنکور سراسری 99