سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روش صحیح مطالعه فیزیک کنکور تجربی 1400

از فیزیک در کنکور تجربی 30 سوال مطرح می‌شود و داوطلب تقریبا 37 دقیقه زمان دارد تا به سوالات پاسخ دهد یعنی به طور متوسط برای هر سوال 74 ثانیه فرصت دارید. پس باید به حدی از تسلط در این درس برسید که بتوانید در کوتاه ترین زمان سوالات آن را پاسخ دهید و حداقل باید 15 درصد از کل تایم مطالعاتی هفته خود را به فیزیک اختصاص دهید تا نتیجه بگیرید. در این مطلب قصد داریم به معرفی روش صحیح مطالعه فیزیک تجربی بپردازیم. برای مشاوره تحصیلی تلفنی با مشاوران مجموعه دانتل با شماره های زیر تماس بگیرید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه روش صحیح مطالعه فیزیک کنکور تجربی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02126295595 تماس بگیرید.

منبع: روش صحیح مطالعه فیزیک کنکور تجربی 1400

روش صحیح مطالعه فیزیک تجربی

در کل فیزیک رشته تجربی شامل 11 فصل است و بیشترین سوالات از بخش نوسان و موج طراحی می‌شوند همچنین بعد از این دو فصل، سوالات مربوط به فصل‌های دما و گرما، سه فصل مربوط به فیزیک یازدهم و فصل 1 و 2 و 4 فیزیک دوازدهم بیشترین بودجه بندی را در فیزیک کنکور تجربی دارند.

به صورت پایه ای هم فیزیک دوازدهم با 13 تست حدود 43 درصد از کل بودجه بندی کنکور را به خود اختصاص داده است و سپس فیزیک یازدهم با 9 سوال و فیزیک دهم نیز 8 سوال، به ترتیب 30 و 27 درصد بودجه بندی را شامل می شوند. برای مشاهده منابع کنکور سراسری 1400 کلیک کنید.

دلیل اینکه به بودجه بندی اشاره کردیم این است که مباحث پر اهمیت تر را بشناسید و در آن ها تمرکز بیشتری داشته باشید. در ادامه روش های صحیح مطالعه را توضیح داده ایم :

روش صحیح مطالعه فیزیک تجربی | استفاده از ابزار های آموزشی

کتاب درسی، کتابهای کمک درسی، کتابهای تست، دی وی دی کمک آموزشی، جزوه استاد و … همگی ابزار یادگیری و آموزش اولیه فیزیک کنکور هستند یعنی حداقل به یکی از این ابزارها نیاز دارید تا آموزش اولیه انجام شود. دانش آموزان می‌توانند از طریق کتاب درسی و کمک درسی به همراه تدریس معلم آموزش ببینید وفارغ التحصیلانی هم که مدرسه نمی روند چون وقت بیشتری دارند، می توانند از دی وی دی های کنکوری یا کلاس های آنلاین استفاده کنند. برای مشاهده و اطلاع از بودجه بندی دروس عمومی کنکور سراسری 1400 و بهترین منبع تست دروس عمومی کنکور 1400 کلیک کنید.

بخوانید: کتب کمک درسی کنکور تجربی 1400

پیشخوانی قبل از کلاس

حتما قبل از اینکه سر کلاس حاضر شوید یک دور پیشخوانی در مبحثی که قرار است تدریس شود داشته باشید تا یک دید کلی درباره موضوع به دست آورید. پیشخوانی کردن کمتر از یک ربع از شما زمان می‌گیرد ولی روشی بسیار موثر برای یادگیری فیزیک است. با پیشخوانی کردن در ناخودآگاه شما سوالاتی ایجاد می‌شود که در میان توضیحات استاد یا معلم خود پاسخ این سوالات را میفهمید.

حل تمرین‌های کتاب درسی

در سال‌های گذشته بارها اتفاق افتاده است که تعدادی از سوالات درس فیزیک از همان تمرین های ساده کتاب درسی است و فقط اعداد تغییر کرده اند. متن و تمرینات کتاب درسی بسیار مهم هستند و پس از اینکه معلم تدریس کرد، تمرین‌های همان بخش را کامل حل کنید. برای مشاهده منابع کنکور سراسری تجربی 1400 کلیک کنید.

درس فیزیک مثل درس ریاضی فقط یاد گرفتن نکته ها، قضیه ها و فرمول ها نیست بکله باید علاوه بر یادگیری مطالب، حفظ هم کنید چون در جلسه کنکور نه کتابی دارید و نه جزوه ای. پس در قدم اول باید مفاهیم و قضیه و نکته و فرمول ها رو یاد بگیرید و بعد فرمول ها را حفظ کنید و سپس با مرور کردن در فواصل زمانی منظم، آنها را به حافظه بلند مدت خود بسپارید.

روش صحیح مطالعه صحیح فیزیک تجربی | حل کردن تست های آموزشی بدون در نظر گرفتن زمان

پس از اینکه آموزش اولیه شما در کلاس درس و با مطالعه کتب درسی انجام گرفت، نوبت حل تست‌های آموزشی است. این نوع تست‌ها فقط برای یادگیری بیشتر تمرین می‌شوند یعنی جنبه تست زنی از نظر سرعتی ندارند و فقط باید سعی در حل سوالات و پیدا کردن کوتاه ترین راه حل برای رسیدن به پاسخ باشید.

تست‌های آموزشی هر مبحث را بدون اینکه زمانی تنظیم کنید، از کتابهای تست حل کنید و تمام سعی تان بر این باشد که نکات تستی را یاد بگیرید. تعداد تست های آموزشی باید در حدی باشند که مباحثی را که خوانده اید به طور کامل پوشش دهد. یادتان باشد که این تست ها فقط برای یادگیری بیشتر است و اگر نتوانستید تستی را حل کنید اصلا ناامید نشوید، به سراغ پاسخنامه بروید و با مطالعه دقیق آن بررسی کنید که چه روش حلی را به کار گرفته است.

مهم ترین نکته در حل تست‌های آموزشی این است که اولا کتاب تست مناسب انتخاب کنید به طوری که متناسب با سطح علمی شما باشد و دوم هرنکته جدیدی را که به آن برخورد کردید در کتاب درسی حاشیه نویسی کنید تا همیشه جلوی چشمانتان باشد.

حل تست های زماندار

پس از اینکه تست‌های آموزشی را حل کردید، نوبت حل تست‌های زماندار است. تسلط شما باید در حدی باشد که در جلسه کنکور بتوانید در کمتر از 74 ثانیه به یک سوال پاسخ دهید بنابراین در حل تست‌های زماندار حتما 30 تعداد سوالات را مطابق با تعداد سوالات کنکور یعنی 30 تا در نظر بگیرید و زمان لازم نیز 37 دقیقه می‌باشد.

پس از اتمام 37 دقیقه دیگر به هیچ سوالی پاسخ ندهید تا بدانید مدیریت زمانتان به چه صورت بوده است. در حل تست های زماندار سه حالت پیش می‌آید، سوالاتی که پاسخ درست داده اید، سوالاتی که پاسخ نداده اید، سوالاتی که بدون پاسخ هستند. برای مشاهده بهترین منبع تست کنکور تجربی 1400 کلیک کنید.

سوالاتی که پاسختان درست بوده است یعنی تسلط کافی در آن بخش داشته اید و می‌توانید تست‌های سطح بالاتری نیز در این بخش حل کنید. سوالاتی که پاسخ نداشته اند یعنی اینکه یا زمان کافی برای حل تست نداشته اید یا اینکه کلا آن مبحث را مطالعه نکرده اید و سوالاتی که پاسخ غلط داشته اند، از یادگیری ناقص شما نشات می گیرد و لازم است در این بخش نقاط ضعف خود را تقویت کنید.

روش صحیح مطالعه فیزیک تجربی | تکنیک های تست زنی

برای تست زدن در فیزیک مخصوصا تست‌های زماندار، سوالات را به سه قسمت تقسیم کنید. سوالاتی که جواب آنها را می‌توانید به دست آورید، سوالاتی که زمان بیشتری میخواهد و سوالاتی که هیچ مطالعه ای در آنها نداشته اید. با این روش بهتر می‌توانید مدیریت زمان کنید و از طرفی سوالات آسان را از دست نمی‌دهید.

حجم تست هایی که برای فیزیک تعیین می‌کنید نباید افراطی باشد و از بقیه درسها عقب بمانید تعداد و حجم تست‌ها را باید با توجه به اهمیت مبحثی که مطالعه کرده اید، تعیین کنید و در واقع باید خودتان اولویت بندی کنید که چه مباحثی نیاز به تمرین و تست بیشتری دارند.

بودجه بندی فیزیک تجربی

بیشتر داوطلبان نمی‌دانند که در هر مبحث باید چند تست کار کنند؛ برای دانستن این موضوع باید ازتعداد سوالات آن مبحث در کنکور مطلع باشید و به ازای هر تست کنکور حداقل 50 تا 80 تست تمرینی لازم است. مثلا از مدار های الکتریکی 3 همیشه تست طراحی می‌شود و شما باید در این مبحث حدود 200 تست تالیفی و کنکوری کار کنید تا به تسلط لازم برسید.

بخوانید: بودجه بندی کنکور سراسری تجربی 1400

بهترین زمان برای تست زنی

برای درس فیزیک بعنوان یکی از دروس محاسباتی بهترین زمان برای حل تست آموزشی بلافاصله پس از مطالعه کتاب و درسنامه است. بهترین تست‌ها نیز تست های کنکور داخل و خارج از کشور چندسال اخیر می‌باشند و اگر نیاز به حل تست بیشتری داشتید، حتما از تست های استاندارد استفاده کنید. سطح بالا بودن یک تست لزوما به معنای استاندارد بودن آن است و تست باید کاملا در سطح کنکور باشد.

روش صحیح مطالعه فیزیک تجربی | خلاصه نویسی

پس از تمرین کردن تست‌های آموزشی، یادگیری شما کامل شده و می‌توانید خلاصه نویسی کنید. برای خلاصه نویسی کردن باید اصول و قواعدی را رعایت کنید و لازم نیست که هر آنچه را که یاد گرفته بنویسید بلکه فقط باید فرمول های مهم و نکات جدیدی که از حل تست ها و مطالعه درسنامه ها یادگرفته اید، یادداشت کنید.

خلاصه نویسی در مرور دروس کمک زیادی به شما می کند، اما بخاطر داشته باشید که مطالعه خلاصه ها به تنهایی کافی نیست. خلاصه نویسی به بهتر مطالعه کردن کمک می کند و در انتها بهترین شیوه برای مرور مطالب است.

توصیه پایانی

  • فیزیک درسی نیست که فقط با خواندن و مطالعه زیاد بتوانید تسلط کافی را پیدا کنید و حتما باید تمرین و تست بسیار زیاد کار کنید تا با تست‌های متنوع و تکنیک‌های پاسخگویی آنها آشنا شوید.
  • اگر در این درس ضعیف هستید، مباحث آسان و پرتکرار کنکور سال‌های گذشته را پیدا کنید تا حداقل درصد لازم را از حل تست‌های این بخش به دست آورید.
  • از کتاب‌های کمک آموزشی استاندارد و متناسب با سطح خود استفاده کنید. کتاب‌های میکروطلایی گاج مناسب برای هر سطحی هستند و علاوه بر درسنامه های آموزشی جامع، شامل تست های متنوع هستند.
  • مرور کردن برای درس فیزیک بسیار اهمیت دارد و سعی کنید در فواصل زمانی منظم مرور زمانی کوتاهی داشته باشید تا مطالب فراموش نشوند.

روش مطالعه سایر دروس تخصصی کنکور تجربی

در ادامه لینک مقالات روش صحیح مطالعه سایر دروس تخصصی کنکور سراسری تجربی 1400 برای شما داوطلبین گرامی گردآوری شده است و با کلیک بر روی آن می توانید روش مورد استفاده و نفرات برتر کنکور سال های گذشته مطالعه نمایید.

بخوانید: روش صحیح مطالعه زمین شناسی کنکور تجربی 1400

بخوانید: روش صحیح مطالعه زیست شناسی کنکور تجربی 1400

بخوانید: روش صحیح مطالعه شیمی کنکور تجربی 1400

بخوانید: روش صحیح مطالعه ریاضی کنکور تجربی 1400

برای دریافت مشاوره در زمینه روش صحیح مطالعه فیزیک کنکور تجربی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02126295595 تماس بگیرید.

منبع: روش صحیح مطالعه فیزیک کنکور تجربی 1400