سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سهمیه کنکور سراسری 99

سازمان سنجش آموزش کشور بیش از پنجاه سال است که برای ایجاد برابری بین داوطلبان اقدام به اعمال سهمیه های مختلف می کند. اعمال سهمیه برای داوطلبانی که ممکن است در مناطق مختلف کشور از امکانات برابری برخوردار نباشند و همینطور برای خوانواده جانبازان و ایثارگران و شهدا که باید از شانس قبولی بیشتری برخوردار باشند؛ بسیار موثر خواهد بود. در ادامه این مطلب به سهمیه های کنکور سراسری 99 می پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه سهمیه کنکور سراسری 99 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02126295595 تماس بگیرید. 

منبع: سهمیه کنکور سراسری 99

سهمیه های کنکور سراسری 99

همانطورکه گفته شد، برای برقراری عدالت و توازن بین شرکت کنندگان کنکور سراسری، سازمان سنجش اقدام به اعمال سهمیه بین داوطلبان کرده است.

در کنکور سراسری سهمیه‌هایی اعمال می‌شود که شرکت کنندگان برای استفاده از هر سهمیه می‌توانند، در صورتی که شرایط درج شده در دفترچه ثبت نام کنکور 99، را داشته باشند از آنها استفاده نمایند.

سهمیه مناطق، سهمیه خانواده شهدا، سهمیه جانبازان و ایثارگران که خود دارای دو سهمیه ایثارگران 5 درصد و ایثارگران 25 درصد است، سهمیه رزمندگان، سهمیه بهیاری، سهمیه مناطق سیل زده از سهمیه های موثر در کنکور سراسری می‌باشد و داوطلبان تنها مجاز به استفاده از یک سهمیه در کنکور سراسری خواهند بود.

بخوانید: انتخاب رشته کنکور سراسری 99

سهمیه مناطق

سهمیه مناطق شامل اکثر داوطلبان می‌باشد و در واقع پرجمعیت ترین سهمیه کنکور است. داوطلبان در سهمیه مناطق، براساس محل سه سال آخر تحصیل خود در یکی از سه سهمیه قرار می‌گیرند.

سهمیه‌های مناطق عبارتند از سهمیه منطقه یک، سهمیه منطقه دو و شهمیه منطقه سه

منطق تقسیم بندی بدین صورت است که داوطلبان در مناطق مختلف براساس میزان دسترسی به امکانات آموزشی در سه منطقه قرار می‌گیرند. امکانات آموزشی در منطقه یک بیشتر از منطقه دوم و منطقه دوم از سوم بیشتر است. برای مشاهده بومی گزینی کنکور 99 کلیک کنید.

پذیرش داوطلبان در سهمیه مناطق بدین صورت است که میزان ظرفیت دانشگاه‌ها، بین داوطلبان کنکور سراسری به میزانی که عدالت برقرار شود، تقسیم می‌شود و در واقع داوطلبان با یکدیگر در سهمیه هر منطقه رقابت می‌کنند.

بخوانید: اشتباهات رایج انتخاب رشته داوطلبین کنکور سراسری 99

سهمیه های کنکور سراسری 99 | سهمیه جانبازان و ایثارگران 

سهمیه جانبازان و ایثارگران در دو گروه ایثارگران 5 درصد ظرفیت و ایثارگران 25 درصد ظرفیت اعمال می‌شود. در ادامه هریک از ظرفیت‌ها و مشمولین آن را بصورت جداگانه توضیح خواهیم داد.

داوطلبان باید در نظر داشته باشند چنانچه ظرفیت سهمیه ایثارگران 25 درصد تکمیل نشود، اولویت با داوطلبان سهمیه ایثارگران 5 درصد خواهد بود و پس از آن سهمیه مناطق قرار دارد.

بخوانید: مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری 99

سهمیه ایثارگران 5 درصدی

سهمیه ایثارگران 5 درصد به افراد زیر تعلق می گیرد.

  • جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آنها،
  • همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه

این سهمیه بدین صورت اعمال می‌شود که 5 درصد از ظرفیت هر رشته به این سهمیه اختصاص دارد و داوطلب باید حداقل 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد را کسب کند.

سهمیه ایثارگران 25 درصدی

سهمیه 25 درصد به افراد زیر اختصاص داده می‌شود.

  • همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر،
  • آزادگان و همسر و فرزندان آنان،
  • جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان

سهمیه ایثارگری 25 درصد بدین صورت اعمال می‌شود که 25 درصد از ظرفیت هر رشته به این سهمیه اختصاص دارد و داوطلب باید حداقل 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد را کسب کند.

سهمیه رزمندگان

سهمیه رزمندگان شامل افراد زیر می‌باشد.

  • رزمندگان بسیجی
  • جهادگران جهاد کشاورزی
  • رزمندگانی که در طول سال های 59 تا 68 دفاع مقدس حضور حداقل شش ماه داشته اند

نحوه تاثیر این سهمیه بدین صورت است که داوطلب باید حداقل 75 درصد از نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد را کسب کند.

در این قسمت از مطلب باید اشاره کنیم که سهمیه بسیج و بسیج فعال در ورود به دانشگاه های سراسری بی تاثیر بوده و تنها می‌تواند برای داوطلبانی که مایل به ادامه تحصیل در دانشگاه آزاد هستند موثر واقع شود.

سهمیه خانواده شهدا

سهمیه خانواده شهدا برای پدر، مادر، خواهر و برادر شهید اعمال می‌شود و در دفترچه کنکور سراسری در مورد ظرفیت اختصاص یافته به داوطلبان سهمیه خانواده شهدا و حدنصاب قبولی این داوطلبان هیچ گونه توضیحی داده نشده است.

سهمیه های کنکور سراسری 99 | سهمیه کارمندان

برای اینکه داوطلبان کنکور سراسری بتوانند از سهمیه کارمندان استفاده کنند در ابتدا باید بدانند که چه کسانی مشمول استفاده از این سهمیه می‌باشند. اینطور باید گفت که  کارمندان رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌توانند از این سهمیه استفاده کنند.

بخوانید: انتخاب رشته دانشگاه آزاد 99

سهمیه بهیاری

یکی از سهمیه های موثر در کنکور سراسری، سهمیه بهیاری است. در ابتدا برای اینکه داوطلبان بدانند چه کسانی مشمول این سهمیه هستند باید دید به چه کسی بهیار گفته می‌شود.

بهیار به شخصی گفته می‌شود که دارای مدرک بهیاری بوده و در یک مرکز دولتی و یا غیردولتی مشغول به خدمت بوده و حداقل سه سال سابقه کاری داشته باشد.

در صورتی که داوطلب، مشخصات گفته شده در متن فوق را داشته باشد یک بهیار است و می‌تواند از سهمیه بهیاری که 5 درصد از ظرفیت رشته پرستاری در هر دانشگاه در فرآیند انتخاب رشته به آنها اختصاص دارد، استفاده کند.

بخوانید: نتایج انتخاب رشته کنکور سراسری 99

سهمیه های کنکور سراسری | سهمیه مناطق سیل زده

این سهمیه برای داوطلبان کنکور سراسری 99، با تصویب جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، داوطلبان منطقه های سیل زده دارای سهمیه پنج درصدی هستند و آن ها اختصاص داده می‌شود و داوطلب باید حداقل 80 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد و در رشته هاى پزشکى، داروسازى و دندانپزشکى کسب حدنصاب 85 درصد گزینش آزاد را کسب نماید. برای مشاهده انتخاب رشته بدون کنکور 99 کلیک کنید.

بخوانید: رتبه و تراز در انتخاب رشته کنکور سراسری 98-99

داوطلبان باید در نظر داشته باشند که سهمیه مناطق سیل زده در دانشگاه‌های سایر استان‌ها لحاظ نمی‌شود و فقط در استان‌هایی که از سیل آسیب دیده اند، قابل اعمال خواهد بود. برای مشاوره تحصیلی تلفنی با مشاوران مجموعه دانتل با شماره های زیر تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سهمیه کنکور سراسری 99 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02126295595 تماس بگیرید.

منبع: سهمیه کنکور سراسری 99