سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دفترچه ثبت نام آزمون دکتری سراسری 1400

یکی از منابع مهمی که راهنمایی‌های لازم برای ثبت نام آزمون دکتری را ارائه می‌دهد، دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون دکتری است. این دفترچه همزمان با آغاز ثبت نام کنکور سراسری دکتری از طرف سازمان مرکزی سنجش منتشر می‌شود. در سال‌های گذشته برای مقطع دکتری دانشگاه‌های سراسری و آزاد دو آزمون مجزا برگزار می‌شد و در نتیجه برای هر دو آزمون نیز دو دفترچه مجزا منتشر می‌شد. در سال‌های اخیر با توجه به ادغام آزمون دکتری سراسری و آزاد، یک دفترچه راهنمای ثبت نام مشترک منتشر می‌شود. دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون دکتری 1400 تمام بایدها و نبایدهای مربوط به ثبت نام و شرکت در آزمون دکتری را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد. در این مقاله جزئیات مرتبط با زمان انتشار، نحوه دریافت و محتوای کلی دفترچه ثبت نام آزمون دکتری سراسری شرح داده شده است.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه دفترچه ثبت نام آزمون دکتری سراسری 1400 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02126295595 تماس بگیرید.

منبع: دفترچه ثبت نام آزمون دکتری سراسری 1400

زمان انتشار دفترچه ثبت نام آزمون دکتری سراسری 1400

دفترچه ثبت نام آزمون دکتری با هدف ارائه راهنمایی‌های لازم به متقاضیان ثبت نام آزمون دکتری طراحی و منتشر می‌شود. بدین ترتیب ضروری است که این دفترچه قبل از ثبت نام آزمون دکتری به دست متقاضیان برسد. ثبت نام آزمون دکتری سراسری و آزاد هرسال در اوایل آذرماه آغاز می‌شود. از همین رو زمان انتشار دفترچه ثبت نام کنکور دکتری سراسری نیز اوایل آذرماه خواهد بود.

بخوانید: زمان ثبت نام آزمون دکتری 1400

نحوه دریافت دفترچه ثبت نام آزمون دکتری سراسری 1400

دفترچه ثبت نام آزمون دکتری سراسری از طریق سایت سازمان سنجش منتشر می‌شود. در ادامه لینک دانلود دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون دکتری سراسری و آزاد برای شما داوطلبان گرامی قرار داده ایم و برای دانلود دفترچه بر روی آن کلیک کنید.

دانلود دفترچه راهنما ثبت نام آزمون دکتری سراسری 1400

(همزمان با انتشار دفترچه ، لینک فعال می شود)

محتوای دفترچه ثبت نام آزمون دکتری سراسری 1400

هریک از داوطلبان با اجرای مراحل ذکر شده قادر خواهند بود تا به فایل pdf دفترچه ثبت نام آزمون دکتری دسترسی داشته و محتوای آن را مورد مطالعه قرار دهند. این دفترچه شامل بخش‌هایی است که اطلاعات و جزئیات لازم و کافی در رابطه با آزمون دکتری را در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد. در ادامه بخش‌های مختلف محتوای دفترچه ثبت نام آزمون دکتری سراسری معرفی شده‌اند.

دفترچه ثبت نام آزمون دکتری سراسری 1400 هنوز منتشر نشده است. به محض انتشار این دفترچه این مقاله بروز رسانی خواهد شد. از طریق همین مقاله می‌توانید این دفترچه را دانلود نمایید.

جدول زمانبندی آزمون ورودی دکتری

در صفحه‌های نخست از دفترچه ثبت نام آزمون دکتری و قبل از مقدمه، جدولی ارائه شده است که زمانبندی مربوط به آزمون دکتری را نمایش می‌دهد. در این جدول بازه‌های زمانی مهم از جمله ثبت نام آزمون دکتری، انتشار کارت ورود به جلسه، برگزاری آزمون دکتری، انتخاب رشته آزمون دکتری و اعلام نتایج اولیه و نهایی آزمون دکتری شرح داده شده است.

ردیف موضوع تاریخ
1 ثبت نام آزمون وروددی دکتری (ph.D) سال 1400 99/9/2 لغایت 99/9/9
2 استقرار اطلاعات ثبت نامی داوطلبان بر روی سایت سازمان برای مشاهده یا ویرایش (همزمان با ثبت نام) 99/9/2 لغایت 99/9/9
3 انتشار اطلاعیه دریافت کارت ورود به جلسه و برگزاری آزمون در نشریه پیک سنجش و سایت اینترنتی سازمان 28 بهمن و 5 اسفند ماه 99
4 دریافت کارت ورود به جلسه آزمون و برگ راهنمای آزمون از طریق سایت سنجش 99/12/12 لغایت 99/12/14
5 زمان برگزاری آزمون ورودی دکتری (ph.D) سال 1400 جمعه 15 اسفندماه 99
6 اعلام نتایج اولیه آزمون به صورت کارنامه از طریق سایت اینترنتی سازمان هفته اول اردیبهشت ماه 1400
7 انتخاب رشته اینترنتی برای داوطلبان مجاز به انتخاب رشته منحصرا از طریق سایت اینترنتی سازمان نیمه اول اردیبهشت ماه 1400
8 اعلام نتایج نهایی آزمون ورودی دکتری (ph.D) سال 1400 دهه اول شهریور ماه 1400

محتوای دفترچه ثبت نام آزمون دکتری سراسری

مقدمه، اهداف و تعاریف در این بخش‌ها به ارائه مقدمه، شرح اهداف برگزاری آزمون دکتری و تعاریفی که متقاضیان مقطع دکتری به شناخت آن‌ها نیاز دارند پرداخته شده است.

 

تفکیک شیوه های پذیرش دوره دکتری از نکات مهمی است که در این قسمت به آن پرداخته شده است. داوطلبان برای دوره دکتری با دو شیوه آموزشی-پژوهشی و پزوهش محور مواجه هستند. سنجش و پذیرش دانشجو در هر دو شیوه به صورت نیمه متمرکز انجام می‌گیرد. تفاوت اصلی این دو شیوه پذیرش این است که در شیوه پژوهش محور بر خلاف شیوه آموزشی-پژوهشی داوطلب موظف به ارائه طرح واره است.

شرایط عمومی و اختصاصی داوطلبان شرکت در آزمون دکتری بر اساس شرایط عمومی و اختصاصی مشخصی انجام پذیر است. از همین رو تمام شرایطی که ثبت نام آزمون دکتری به آن‌ها نیاز دارد، گرداوری شده و در این بخش ثبت شده است. توجه به این بخش از اهمیت بالایی برخوردار است و ضروری است که داوطلبان آن را با دقت بیشتری مطالعه کنند.

 

شرایط عمومی ثبت نام آزمون دکتری شرایطی هستند که میان تمام متقاضیان ورود به دانشگاه مشترک است. شرایط اختصاصی نیز شرایطی هستند که منحصرا برای متقاضیان ثبت نام آزمون دکتری تعریف می‌شود. یکی از مهمترین شرایط اختصاصی ثبت نام آزمون دکتری دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد و یا دکتری عمومی است. البته دانشجویان سال آخری نیز می‌توانند در این آزمون ثبت نام کنند.

بخوانید: شرایط ثبت نام آزمون دکتری 1400

مقررات وظیفه عمومی

مقررات وظیفه عمومی مخصوصاً برای شفاف سازی وضعیت نظام وظیفه داوطلبان آقا ارائه می‌شوند. در این بخش شرایطی برای داوطلبان آقا ارائه شده است که تنها در صورت مهیا بودن آن‌ها، امکان ثبت نام برای آنان وجود خواهد داشت.

 

به طور کلی دارندگان کارت پایان خدمت و یا کارت معافیت و تمام کسانی که مانعی برای ادامه تحصیل از نظر نظام وظیفه نداشته باشند، مجاز به ثبت نام و شرکت در آزمون دکتری 1400 هستند.

شرایط و ضوابط ثبت نام اتباع خارجی

این قسمت شامل شرایطی است که برای اتباع غیرایرانی تعریف شده است. داوطلبان اتباع خارجی علاوه بر شرایط عمومی و اختصاصی، می‌بایست واجد شرایط و ضوابط ثبت نام اتباع خارجی نیز باشند.

 

اتباع غیرایرانی تنها در صورت داشتن مجوز اقامت قانونی مجاز به ثبت نام و شرکت در آزمون سراسری دکتری هستند. ناگفته نماند که شرط معدل و نظام وظیفه برای داوطلبان اتباع خارجی وجود ندارد.

سهمیه ها

سهمیه‌هایی که در ثبت نام آزمون دکتری تأثیرگذار هستند شامل سهمیه رزمندگان، ایثارگران و مربیان است. در این بخش تمامی جزئیات مرتبط به سهمیه‌های قابل استفاده شرح داده شده است.

 

جهادگران و رزمندانی که حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جهه داشته اند می‌توانند از سهمیه رزمندگان بهره ببرند. علاوه بر این 25 درصد از ظرفیت هر رشته به «جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان»،«آزادگان و همسر و فرزندان آنان» و «همسر و فرزندان خانواده شهدا و مفقودالاثر» اختصاص دارد. 5 درصد از ظرفیت هر رشته نیز به «جانبازان 5 درصد و همسر و فرزندان آنان» و «همسر و فرزندان رزمندگان» اختصاص خواهد داشت.

مراحل آزمون

در بخش مراحل آزمون، فرایند ثبت نام آزمون دکتری تشریح شده است. جزئیات میزان هزینه و نحوه ثبت نام آزمون دکتری در این بخش ارائه شده است. علاوه بر این، استانداردهای لازم برای عکس داوطلبی و سایر مدارک لازم ثبت نام آزمون دکتری 1400 و شرکت در آزمون دکتری در همین بخش معرفی شده است.

 

هزینه ای که برای ثبت نام آزمون دکتری پرداخت می‌شود مبلغ مشخصی است که از طرف سازمان سنجش تعیین می‌شود. میزان هزینه ثبت نام آزمون دکتری 99 برابر با 750.000 ریال بود که این مبلغ ممکن است برای ثبت نام آزمون دکتری 1400 درصدی افزایش داشته باشد. هزینه ثبت نام آزمون دکتری 1400 با خرید کارت اعتباری از سایت اینترنتی سنجش قابل پرداخت خواهد بود.

تکالیف داوطلب برای شرکت در آزمون در این قسمت تمامی اقداماتی که داوطلب برای شرکت در آزمون دکتری می‌بایست انجام دهد، ارائه شده‌اند. داوطلب بایستی ابتدا در آزمون دکتری ثبت نام کند و با در دست داشتن کارت ورود به جلسه در این آزمون حضور یابد.
امتحانات و نحوه پذیرش دانشجو در این قسمت مواردی در خصوص آزمون دکتری و نحوه پذیرش دانشجو برای مقطع دکتری درج شده‌ است. داوطلبان با مطالعه این بخش می‌توانند با شیوه‌های پذیرش «آموزشی-پژوهشی» و «پژوهش محور» آشنا شود.

 

در شیوه «آموزشی-پژوهشی» میزان تأثیر آزمون متمرکز 50%، میزان تأثیر سوابق آموزشی 20% و میزان تأثیر مصاحبه علمی 30% است. در شیوه «پژوهش محور» نیز میزان تأثیر آزمون متمرکز 30%، میزان تأثیر سوابق آموزشی 20%، میزان تأثیر مصاحبه علمی 30% و میزان تأثیر طرح واره 20% است.

جداول دفترچه ثبت نام آزمون دکتری سراسری

جدول شماره1
ضرایب دروس مواد آزمونی رشته‌های امتحانی در گروه‌های آموزشی مربوط
جدول شماره1 دفترچه ثبت نام آزمون دکتری به تشریح نام گروه امتحانی، کد رشته امتحانی و ضرایب دروس آزمون برای رشته‌های مختلف پرداخته شده است.

 

به طور کلی آزمون دکتری شامل سه دسته سؤالات دروس تخصصی با ضریب 4، استعداد تحصیلی با ضریب 1 و زبان انگلیسی با ضریب 1 برای تمام گروه های امتحانی است.

جدول شماره2
کد و نام استان و شهرستان‌های محل تولد و اقامت
جدول شماره2 دفترچه ثبت نام آزمون دکتری شامل کد و نام استان‌ها و شهرستان‌ها است. داوطلبان برای تکمیل فرم ثبت نام آزمون دکتری 1400 به این جدول نیاز خواهند داشت.
جدول شماره 3 تا 9
رشته‌ها و مواد امتحانی در کلیه گروه‌های آموزشی
جداول شماره 3 تا 9 حاوی رشته‌ها و مواد امتحانی آزمون ورودی نیمه متمرکز دکتری است. از آنجایی که انتخاب ماده امتحانی آزمون دکتری مطابق با مدرک فارغ‌التحصیلی مقطع کارشناسی ارشد انجام می‌گیرد، انتخاب ماده امتحانی می‌بایست مطابق با این جدول انجام گیرد.

فرم مخصوص معدل و تعداد واحدهای گذرانده شده برای دانشجویان سال آخری

علاوه بر دارندگان مدارک کارشناسی ارشد و دکتری عمومی، دانشجویان سال آخر کارشناسی ارشد و دکتری عمومی نیز می‌توانند در آزمون دکتری تخصصی شرکت کنند. در این قسمت از دفترچه ثبت نام آزمون دکتری، فرمی برای تعیین معدل و تعداد واحدهای گذرانده شده برای دانشجویان سال آخر کارشناسی ارشد یا دکتری عمومی ارائه شده است.

 

نمونه فرم پیش ‌نویس تقاضانامه ثبت نام آزمون

آخرین بخش از دفترچه ثبت نام آزمون دکتری دربرگیرنده فرم پیش‌نویس ثبت نام آزمون دکتری است. در این قسمت فرم پیش نویس تقاضانامه ثبت نام آزمون نیمه متمرکز ورودی دکتری سال 1399 ارائه شده است که متقاضیان نمونه آن را در طول ثبت نام آزمون دکتری 1400 تکمیل خواهند کرد. برای مشاوره تحصیلی تلفنی با مشاوران مجموعه دانتل با شماره های زیر تماس بگیرید.

بخوانید: راهنما ثبت نام آزمون دکتری 1400

برای دریافت مشاوره در زمینه دفترچه ثبت نام آزمون دکتری سراسری 1400 تحصیلی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02126295595 تماس بگیرید.

منبع: دفترچه ثبت نام آزمون دکتری سراسری 1400