سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انصراف از تحصیل دانشگاه سراسری

با شروع انتخاب رشته کنکور اکثر داوطلبان این سوال برایشان ایجاد می‌شود که در صورت قبولی در دانشگاه، می‌توانند ثبت نام آن دانشگاه را انجام ندهند؟ آیا باید جریمه پرداخت کنند؟ آیا پس وارد شدن به دانشگاه امکان انصراف از تحصیل وجود دارد؟ آیا در صورت ثبت نام نکردن دانشگاه قبولی، از شرکت در کنکور سال بعد محروم هستند؟ و سوالاتی از این قبیل که باید پیش از انتخاب رشته بررسی شوند تا پس از اعلام نتایج و مشخص شدن دانشگاه محل قبولی داوطلب، مشکلی ایجاد نشود. در این مقاله به موضوع انصراف از تحصیل دانشگاه سراسری پرداخته ایم.

منبع: انصراف از تحصیل دانشگاه سراسری

انصراف از تحصیل دانشگاه سراسری

منظور از دانشگاه های سراسری فقط دانشگاه دولتی روزانه نیست بلکه تمام دانشگاه های شبانه، غیرانتفاعی، پردیس خودگردان و پیام نور همگی جزو دانشگاه های سراسری هستند که هرکدام شرایط و ضوابط جداگانه ای را در خصوص انصراف از تحصیل دارند.

دانشگاه آزاد اسلامی جزو دانشگاه های سراسری نیست و برای انصراف از تحصیل در این دانشگاه شرایط متفاوتی وجود دارد.

پذیرفته شدگان دانشگاه های سراسری و یا دانشجویان شاغل به تحصیل در این دانشگاه ها جهت انصراف از تحصیل باید شرایطی داشته باشند که به شرح زیر می‌باشد:

انصراف از تحصیل پذیرفته شدگان دانشگاه های غیر روزانه

به جز دانشگاه های روزانه در هر دانشگاهی که پذیرفته شده باشید از جمله دانشگاه های غیرانتفاعی، پیام نور، آزاد، پردیس خودگردان و مجازی، ممانعتی برای شرکت در آزمون سراسری سال بعد ندارید و حتی می‌توانید بدون انصراف دادن از دانشگاه خود در کنکور سال بعد شرکت کنید و در صورت قبول شدن در دانشگاه جدید، از دانشگاه قبلی انصراف دهید.

انصراف از تحصیل پذیرفته شدگان دانشگاه های روزانه

  • داوطلبان پذیرفته شده در دانشگاه های روزانه اگر تا قبل از ترم دو از این دانشگاه انصراف دهند، می‌توانند در کنکور سراسری سال بعد شرکت نمایند.
  • داوطلبان پذیرفته شده در دانشگاه های روزانه حتی در صورت عدم ثبت نام نهایی در دانشگاه، از شرکت در کنکور سراسری سال بعد به منظور انتخاب رشته دانشگاه روزانه محروم هستند.
  • دانشجویان پذیرفته شده دانشگاه روزانه اگر بدون انصراف از دانشگاه در کنکور سراسری شرکت کنند، در صورت قبولی در هر رشته ای، پذیرش آنها لغو می‌شود.
  • فرصت انصراف از تحصیل دانشگاه روزانه برای شرکت در کنکور سال بعد، حداکثر تا 20 اسفند ماه 99 می‌باشد.
  • دانشجویان ترم یک مجاز به انصراف از تحصیل نمی‌باشند و حداقل باید تا ترم 2 ادامه تحصیل دهند. (پس از ورود به دانشگاه باید یکسال تمام تحصیل کنید و نمرات ترم دوم شما ثبت گردد و همزمان با شروع ترم سوم درخواست انصراف خود را به دانشگاه ارائه دهید)

انصراف از تحصیل دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

  • داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد و دکتری که در دانشگاه روزانه پذیرفته شده اند، یکسال از شرکت در آزمون سراسری ارشد و یا دکتری سال بعد محروم هستند.
  • دانشجویان شاغل به تحصیل مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه های روزانه برای شرکت در آزمون های سراسری اول باید از دانشگاه خود انصراف دهند البته مطابق بند فوق این دسته از دانشجویان در سال اول پذیرش نمی‌توانند درخواست انصراف داشته باشند.
  • زمان انصراف از تحصیل دانشجویان مقطع ارشد و دکتری برای شرکت در آزمون سال بعد، حداکثر تا پیش از پایان مهلت درنظر گرفته شده برای ثبت نام آزمون است.

دانشجویان هر مقطع تحصیلی تنها یکبار می‌توانند از رشته و دانشگاه خود انصراف و مجددا در آزمون سراسری همان مقطع شرکت نمایند.

هزینه انصراف از تحصیل دانشگاه سراسری

جریمه انصراف از تحصیل در دانشگاه های سراسری با توجه به نوع دانشگاه و مقطع پذیرش دانشجو متفاوت است.

دانشجویان دانشگاه های دولتی اگر پس از انصراف از دانشگاه اول مجددا وارد دانشگاه دولتی شوند، مشمول پرداخت هزینه انصراف نمی‌باشند.

  • هزینه انصراف از تحصیل در دانشگاه روزانه باتوجه به رشته و مقطع تحصیلی و نوع دانشگاه تعیین می‌شود و ثابت نیست.
  • هزینه انصراف از تحصیل در دانشگاه های شبانه، غیرانتقاعی و پیام نور برابر با 1/5 برابر شهریه ثابت یک ترم است.
  • هزینه انصراف از تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی به میزان شهریه ثابت یک ترم است.
  • جریمه انصراف از تحصیل در دانشگاه پردیس خودگردان که از سایر دانشگاه ها بیشتر است، برابر با شهریه ثابت ترم های باقی مانده است.

با توجه به اینکه هزینه انصراف از تحصیل در دانشگاه های سراسری مخصوصا دانشگاه پردیس خودگردان، رقم بالایی است، توصیه میکنیم که پیش از انتخاب رشته درباره تمام دانشگاه ها اطلاعات کافی را کسب کنید تا پس از پذیرش در دانشگاه مشکلی ایجاد نشود.

در مطب فوق سعی کردیم اطلاعاتی پیرامون انصراف از تحصیل خدمتتان ارائه کنیم، اگر سوالی داشتید و یا نیازمند راهنمایی بیشتری هستید می‌توانید با مشاوران مجرب مرکز مشاوره تحصیلی دانتل به شماره تلفن 02126295595 تماس حاصل بفرمایید.

منبع: انصراف از تحصیل دانشگاه سراسری