سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ویژگی های مدرسه خوب

ویژگی های مدرسه خوب برای ثبت نام کلاس اول دبستان چیست؟ این سوالی است که همه والدین هنگامی که کودکشان به سن 7 سالگی می رسد، با آن مواجه می شوند. شروع آموزش رسمی، یک نقطه عطف در زندگی هر فرد است. خوشایند یا ناخوشایند بودن این شروع، می تواند تمامی دوران تحصیل فرد را تحت تاثیر خود قرار دهد. به همین خاطر شناختن ویژگی های یک مدرسه خوب ، اهمیت بالایی دارد. در این موضوع به بررسی ویژگی های یک مدرسه خوب می پردازیم. البته علاوه بر کلاس اولی ها، در سایر پایه های تحصیلی نیز این اهمیت وجود دارد.

برای دریافت مشاوره در زمینه ویژگی های مدرسه خوب برای ثبت نام کلاس اول دبستان، می‌توانید با مشاوران مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02126295595 تماس بگیرید.

منبع: ویژگی های مدرسه خوب

ویژگی های مدرسه خوب| ویژگی های ظاهری

جذابیت فضای مدرسه

یک مدرسه مناسب، در نخستین مرحله می باید ظاهری زیبا داشته باشد تا بتواند توجه کودکان را به خود جلب کند. داشتن حیاط بزرگ، باغچه، وسایل بازی و هرگونه استفاده از رنگ و وسایل تزیینی در کلاس ها، سالن و حیاط مدرسه، باعث می شود کودکان محیطی که واردش می شوند را دوست داشته باشند و سریعتر با آن انس بگیرند.

به امنیت توجه کنید

محیط مدرسه می بایست از جنبه های مختلف امنیت را برای کودکتان فراهم کند. استفاده از کفپوش های مناسب، نرده و حفاظ برای پله ها، سیستم تهویه و نور کافی کلاس ها و همچنین مقاومت در برابر بلایای طبیعی و انسانی مثل زلزله یا آتش سوزی، ویژگی هایی هستند که باید به خوبی آنها را درنظر داشته باشید. علاوه بر این مسائل، به موقعیت جغرافیایی مدرسه نیز توجه داشته باشید. مدرسه باید در یک محله مناسب باشد و فضای مشخصی برای رفت و آمد دانش آموزان داشته باشد.

ویژگی های مدرسه خوب| کادر آموزشی مناسب

استفاده از نیروی متخصص

کادر مدرسه و به ویژه معلمین باید افرادی باشند که بتوانند با کودک شما ارتباط مناسبی برقرار کرده و لحظات خوشی را برایش ایجاد کنند. معلم، معاون و مدیر مدرسه باید در رشته های روانشاسی یا علوم تربیتی تخصص داشته باشند تا بتوانند نیازهای روحی و آموزشی کودک شما را به خوبی تشخیص داده و برای آنها برنامه ریزی کنند. معلمانی که دانش کافی را برای کار با کودک نداشته باشند، در برخورد با چالش هایی مثل دیرآموز بودن کودک، نمی توانند رفتار مناسبی نشان دهند و ممکن است مشکلات بسیاری را ایجاد کنند.

جایگاه مشاور را در مدرسه پیدا کنید

مدارسی که از مشاورین تحصیلی مناسب استفاده می کنند و مشاورینشان برنامه مشخصی دارند، نسبت به سایر مدارس بهتر عمل می کنند. بهتر است پیش از ثبت نام با مشاور مدرسه صحبت کنید و برنامه های او را برای آموزش های جمعی و مشاوره های فردی بررسی کنید. مدرسه ای که از اهمیت مشاور آگاه باشد، برنامه های مناسبی را برای آموزش والدین، معلمان و دانش آموزان توسط مشاور، در نظر گرفته است.

شیوه ارتباطی مدرسه

نحوه ارتباط مدرسه با والدین یک نکته مهم است که باید به آن توجه کنید. آیا مسئولین مدرسه در قبال پیشنهادات و مسائلی که خاتواده  ها مطرح می کنند، پذیرش خوبی دارند؟ آیا می توانید به راحتی به مسئولین مدرسه اعتماد کنید و مسائل زندگی دانش آموز از قبیل بیماری ها یا جدایی والدین را با آنها در میان بگذارید؟ معلم فرزندتان تا چه حد در دسترس و پاسخگوی سوالات شما است؟ بهترین منبع برای آگاهی از این مسائل دانش آموزانی هستند که سال های قبل در این مدرسه ثبت نام کرده اند.

ویژگی های مدرسه خوب | سیاست های آموزشی

بعضی از معلمین در ساعت تدریس خود، به عنوان متکلم الوحده، نکات مهم را مطرح می کنند و از دانش آموزان نیز توقع دارند که در خانه، مطالب درسی را حفط کنند و در جلسات بعد، پاسخگو باشند. این شیوه از آموزش چیز زیادی به دانسته های فرزند شما اضافه نخواهد کرد. شیوه آموزشی مطلوب این است که فرزند شما به صورت فعال در آموزش دخالت داشته باشد.دانش آموزان به خصوص در سنین پایین تر، باید به صورت عملی آموزش ببینند. درنتیجه بهتر است مدارسی را انتخاب کنید که به کودک شما اجازه تجربه کردن، می دهند.

برخی از مدارس، محتواهای آموزشی بسیار سنگینی را در برنامه تحصیلی دانش آموزان قرار می دهند و معمولا به این خاطر مورد استقبال والدین نیز قرار می گیرند. به خاطر داشته باشید، آموزش باید حجم مشخص داشته باشد، مناسب نیازهای کودک باشد و در تمامی زمینه ها غیر از علم نیز، گسترش داشته باشد. تکالیف درسی زیاد یا آموزش های مختلف می تواند باعث دلزدگی دانش آموز از تحصیل، سردرگمی لا به لای تکالیف مختلف و مشکلات بسیار دیگری بشود.

ویژگی های مدارس خوب | تمرکز بر توانمندی دانش آموزان

مدارسی که به جای تشویق دانش آموزان به یادگیری، اهمیت دادن به پیشرفت های آنها یا توجه به استعدادهای هر دانش آموز، صرفا بر روی نمرات بهتر، تمرکز می کنند، نمی توانند رسالت آموزشی خود را به درستی انجام دهند. این مدارس باعث ایجاد احساس رقابت شدید یا حتی حسادت میان دنش آموزان می شوند و به طور ضمنی این نکته را در ذهن آنها ایجاد می کنند که صرفا در صورت گرفتن نمره کامل یا به اصطلاح (شاگرد زرنگ)، بودن ارزشمند هستند. بهتر است کودک خود را در مدارسی ثبت نام کنید که برای توانایی ها و پیشرفت های وی اهمیت بیشتری قائل باشند.

ویژگی های مدرسه خوب | آموزش جامع و همه جانبه

یک مدرسه موفق، علاوه بر آموزش مسائل درسی به دانش آموزان، مهارت های مختلف دیگری را نیز به آنها آموزش خواهد داد. به عبارتی یک مدرسه مناسب، صرفا به علم آموزی توجه نمی کند. آموزش مهارت های اجتماعی مثل دوست یابی، مهارت های زندگی مثل قدرت حل مسئله یا حتی آموزش یک حرفه به دانش آموز، از وظایف تربیتی مدرسه هستند که بعضا به آنها توجهی نمی شود.

یک مدرسه خوب از نظر دانش آموزان، بیشتر از یک محل تحصیل است. مدارس خوب اهمیت بالایی برای فعالیت های فوق برنامه در نظر می گیرند. زیرا در این فعالیت ها بستر مناسبی برای آموزش مهارت ها نیز ایجاد می شود . از طرف دیگر، برای دانش آموزان امکان لذت بردن را فراهم می کند. در نتیجه مدرسه در ذهن دانش آموز با فعالیت های لذت بخش تداعی می شود. مدرسه ای که قرار است کودکتان را در ان ثبت نام کنید، تا چه حد به بزرگداشت مناسبت های مختلف، اردوهای تفریحی و آموزشی، فعالیت های خیرخواهانه یا ایجاد دوستی با طبیعت اهمیت می دهد؟

ویژگی های مدرسه خوب | استفاده از اصول صحیح تربیتی

یک مدرسه خوب برنامه ریزی مشخصی برای تشویق دانش آموزان یا برخورد با قانون شکنی ها دارد. این برنامه ها می بایست با توجه به اصول روانشناسی تهیه شده باشند. تنبیه دانش آموزان در مقابل چشم دیگران، تنبیه بدنی، ترساندن یا تهدید دانش آموزان یا سایر روش های این چنینی نمی توانند شیوه های مناسبی باشند. از طرفی تشویق ها نباید به شکلی باشد که به عزت نفس سایر دانش آموزان آسیب بزند.

ویژگی های مدرسه خوب | سوالات متداول

1.وجود مشاور در مدرسه چه اهمیتی دارد؟

مشاورین، با نیازهای روحی و توانایی های کودکان در دوره های سنی مختلف آشنا هستند. مشاور می تواند نکات مناسبی را راجع به آموزش و تربیت کودک، در اختیار والدین و کادر آموزشی قرار دهد. از طرفی می تواند به کودک شما در مشکلات احتمالی کمک کند.

2.ایا مدارسی که دروس آموزشی مختلفی را با دانش آموزان تمرین می کنند، بهتر از سایر مدارس هستند؟

بهترین حالت برای یک مدرسه این است که میان دروس آموزشی و یادگیری سایر مهارت های زندگی، تعادل برقرار کند. تکیه بیش از حد به آموزش مباحث علمی می تواند در دانش آموزان اضطراب یا دلزدگی از تحصیل را به همراه داشته باشد.

3.بهتر است چه مهارت هایی در مدارس آموزش داده شوند؟

مدارس می بایست به مهارت های اجتماعی مثل راه های دوست یابی، مهارت نه گفتن، مهارت های زندگی مثل توانایی حل مسئله، توانایی اولویت بندی مسائل، مدریت بحران، توانایی های حرفه ای مثل اموزش حرف مختلف، توجه داشته باشند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ویژگی های مدرسه خوب برای ثبت نام کلاس اول دبستان، می‌توانید با مشاوران مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02126295595 تماس بگیرید.

منبع: ویژگی های مدرسه خوب