سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش از راه دور

در بسیاری از کشورهای جهان، آموزش از راه دور برای دانش آموران و دانشجویان وجود دارد، اما به دلیل مرسوم نبودن آموزش مجازی در کشور ایران و پیدایش آن در پی به وجود آمدن ویروس جدید کرونا، والدین و دانش آموزان را وارد چالش جدیدی کرده است. در این مطلب قصد داریم مزایا و معایب آموزش از راه دور را بررسی کنیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه آموزش از راه دور می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02126295595 تماس بگیرید.

منبع:آموزش مجازی

سال تحصیلی 99-1400

متاسفانه شروع آموزش از راه دور در کشورمان با اتفاق خوشایندی همراه نبوده است، در پی شیوع ویروس جدید، دانش آموزان و البته دانشجویان در یک توفیق اجباری نیمسال دوم سال تحصیلی 98-99 را بصورت مجازی سپری کردند.

مسلما به دلیل تجربه یک سبک آموزش جدید برای دانش آموزان و دانشجویان، عده ای با آن موافق و عده ای نیز مخالف بوده اند. در پی ادامه شیوع ویروس و شروع موج جدید از بیماری، احتمال اینکه سال آینده نیز تحصیل به صورت مجازی باشد زیاد است به همین دلیل ما در این مطلب به مزایا و معایب این سبک آموزش پرداختیم تا علم جویان به ویژه دانش آموزان بتوانند ارتباط خوبی با آن بگیرند و باشد که موفق گردند.

آموزش مجازی | مزایا

آموزش از راه دور نسبت به آموزش به شیوه متداول مزایایی دارد. کاهش هزینه و صرفه جویی در وقت ، دسترسی بیشتر به فضاهای گسترده تر ، مناسب برای شاغلین و امکان تکرار از این جمله اند.

کم شدن هزینه های تحصیل علاوه بر دانش آموزان و دانشجویان، موسسات و دانشگاه ها و مدارس را نیز شامل می شود. کاهش هزینه ها در زمینه رفت و آمد، صرفه جویی در میزان مصرف کاغذ و سایر وسایل مربوط به آموزش، هزینه های اضافی محل اقامت موسسات و … به میزان چشمگیری کاهش خواهد داشت. این امر نه تنها باعث کاهش هزینه کل آموزش می شود بلکه به کاهش ترافیک و آلودگی هوا نیز کمک بزرگی می‌کند.

دانش آموزان و دانشجویان در هر کجا که باشند و هر زمان که بخواهند می توانند با استفاده از آموزش های مجازی، درس مورد نظر خود را فرا بگیرند. با وجود آموزش از راه دور، مشکل ظرفیت محدود دانشگاه ها و مدارس برطرف می شود، با اساتید برتر می توان ارتباط گرفت، اگر محل دانشگاه و یا مدرسه دورتر از محل زندگی باشد، دسترسی به آن راحت تر خواهد بود.

دانشجویان می توانند زمان خود را مدیریت کنند و در کنار تحصیل به کاری نیز مشغول باشند. امکان تکرار توضیح یک درس، بارها وجود دارد و درصورتی که علم آموزان در یک مبحث دچار مشکل شوند می توانند بارها درس را فرابگیرند.

آموزش از راه دور | معایب 

آموزش از راه دور ، دارای معایبی نیز هست. وابستگی بیش از حد به تکنولوژی ، کمبود امکاناتی نظیر اینترنت ، نبود ارتباط اجتماعی کافی و بی نظمی از این جمله اند. 

این شیوه آموزش با توجه به ذات مجازی خود ، با تکنولوژی پیش می رود و تکنولوژی نیز هر روزه در حال پیشرفت است و همین امر در کشور ما شاید برای همگان میسر نباشد. بعلاوه متاسفانه بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان در مناطقی از کشور زندگی می کنند که شاید با عدم وجود اینترنت و یا سرعت بسیار پایین آن همراه باشند .

برخی دانش آموزان و دانشجویان را حتما باید اساتید و معلمان در ارتباط چهره به چهره، کنترل کنند و زمانی برای بررسی تکلیف و آزمون تعیین کنند تا سازماندهی در دروس داشته باشند و البته که کنش و واکنش بین دانش آموز و معلم که در آموزش حضوری صورت می گیرد و بحث های کلاسی از مهم ترین عوامل یادگیری می باشد.

 برای عده ای از افراد مدرسه و دانشگاه جدای از محل تحصیل، جایی برای پیدا کردن شخصیت و یادگیری روابط اجتماعی می باشد به طوری که برخی معتقدند آموزش از راه دور و مجازی، نسلی گوشه ‌گیر و منزوی به وجود می آورد. به دلیل اینکه مطالب نسبت به مدرسه کمتر تکرار می شود، برای برخی علم آموزان با پایه ضعیف تر ممکن است آن طور که باید ، بازخورد مطلوب را نداشته باشد. با تمامی تدابیر در این زمینه ، میزانی احتمال تقلب نیز در امتحانات وجود خواهد داشت.

 

در مطلب بالا ، با توجه به نیاز جامعه امروز، مزایا و معایب آموزش از راه دور را بررسی کردیم. امیدواریم مطلب فوق برای تمامی دانش آموزان و دانشجویان مفید واقع شده باشد. درصورتی که هرگونه سوالی داشتید می توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02126295595 تماس بگیرید.

منبع:آموزش مجازی