سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انتخاب رشته بدون کنکور

هر ساله افراد زیادی برای ورود به دانشگاه و ادامه تحصیل در رشته مورد علاقه خود با هم به رقابت می پردازند. حال ممکن است به هر دلیلی از شرکت در آزمون سراسری و این رقابت بزرگ باز مانده باشید، یا که از ابتدا در آزمون سراسری ثبت ‍نام نکرده اید، انتخاب رشته بدون کنکور این امکان را به شما می دهد، تا با یک انتخاب رشته موفق به دانشگاه راه پیدا کنید. خوش بختانه در سال های اخیر ، امکان پذیرش در دانشگاه ها در بسیاری از رشته ها به صورت بدون آزمون مهیا شده است،  که از سوی علاقه مندان به تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ، بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.بر همین اساس ما در این مقاله به انتخاب رشته براساس سوابق تحصیلی می پردازیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب رشته بدون کنکور می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02126295595 تماس بگیرید.

منبع: انتخاب رشته بدون کنکور

انتخاب رشته بدون کنکور | شرایط و مدارک لازم

  • مدرک پیش دانشگاهی
  • دیپلم نظام قدیم
  • مدرک کاردانی (فوق دیپلم) دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و کاردانی پیوسته آموزشکده های فنی و حرفه ای
  • دانش آموزانی هم که در سال آخر دوره متوسطه نظام جدید آموزشی در حال تحصیل هستند هم می‌توانند در این مرحله از پذیرش ثبت نام کنند، به شرط آن که بعد از پایان امتحانات نهایی و دریافت کارنامه از آموزش و پرورش، معدل کتبی خود را درج کنند.
  • آن دسته از داوطلبانی هم که دیپلم فنی و حرفه ای و یا کاردانش نظام قدیم هنرستان که مدرک پیش دانشگاهی و یا مدرک کاردانی ندارند، حق ثبت نام و انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی را ندارند.

حال اگر داوطلبانی شرایط گفته شده در فوق را دارا بودند، بایستی جهت ثبت نام و انتخاب رشته بدون کنکور این مدارک را آماده نماید.

  • با تهیه کارت اعتباری (پرداخت هزینه) شماره سریالی برای داوطلب صادر می گردد، که جهت ثبت نام به این شماره سریال نیاز خواهد بود.
  • عکس داوطلب که در قالب یک فایل باید ارائه گردد.
  • کد دانش آموزی به همراه معدل کتبی دیپلم که پذیرش بر اساس همین معدل صورت میگیرد.
  • کد پستی محل سکونت
  • کد پیگیری 12 رقمی: این کد در صورتی نیاز است که داوطلب از سهمیه رزمندگان بهره مند باشد.
  • کد 13 رقمی: این کد متعلق به اتباع خارجی است که جهت ثبت نام باید آن را ارائه دهند.

انتخاب رشته بدون کنکور | لیست رشته ها

اولین نکته ای که  داوطلبانی که قصد ثبت نام و انتخاب رشته بدون کنکور را دارند، باید بدانند این است که رشته ای که به آن علاقه دارند، در کدام یک از دانشگاه ها و موسسات آموزشی ارائه می شود و یا دانشگاهی که قصد تحصیل در  آن را دارند، چه رشته هایی را ارائه داده است. بنابر این هر داوطلب موظف است، پیش از اقدام به ثبت نام برای پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی اطلاعات کاملی از رشته های ارائه شده در دانشگاه های مختلف کسب کند.

به این منظور داوطلبان برای آن که بتوانند از لیست کامل رشته های بدون آزمون دانشگاه ها و هم چنین دانشگاه های ارائه دهنده آن ها اطلاع پیدا کنند، باید به سایت سنجش مراجعه نموده و دفترچه انتخاب رشته را از طریق آن سایت دانلود کرده و تمامی این موارد را بررسی نمایند.

کدام رشته ها جزو رشته های بدون کنکور نیستند؟

با مشاهده و بررسی لیست رشته‌های بدون آزمون ارائه شده در دفترچه انتخاب رشته  به این نتیجه خواهید رسید، که رشته های زیادی در هر یک از گروه های آموزشی بدون کنکور هستند، البته به‌ جز رشته  های  پرطرفدار گروه پزشکی و پیراپزشکی نظیر پزشکی، پرستاری و…

این بدان معناست که  داوطلبان متقاضی این قبیل رشته ها فقط از طریق کنکور سراسری می‌توانند، وارد دانشگاه شوند و تحصیل نمایند. البته لازم به ذکر است که سایر رشته‌های گروه تجربی به صورت صرفا براساس سوابق تحصیلی یا با انتخاب رشته بدون کنکور ارائه می‌شوند.

مراحل انتخاب رشته بدون کنکور

انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی در دو زمان یعنی ورودی مهر و ورودی بهمن برگزار می شود و در این زمان که تاریخ دقیق آن از طریق اطلاعیه های سازمان سنجش اعلام می شود، داوطلبان می توانند با مراجعه به سایت سنجش دفترچه انتخاب رشته بدون کنکور را دریافت نمایند.این دفترچه که شامل راهنمای ثبت نام و جدول کدرشته محل های مربوط به رشته های تحصیلی که پذیرش در آنها صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی می باشد، بر روی پایگاه اطلاع رسانی این سازمان قرار خواهد گرفت.

انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی قبل از سال 98 به این صورت بود که داوطلبان فقط می توانستند رشته هایی را در لیست انتخاب رشته خود وارد کنند که در زیر مجموعه رشته های گروه آموزشی خود باشند. به عنوان مثال داوطلبان رشته ریاضی نمی توانستند کد رشته هایی را در انتخاب رشته بدون کنکور خود وارد کنند که در دفترچه انتخاب رشته مربوط به رشته ی انسانی آمده بود، اما از سال 98 قوانین تغییر کرد و بنا شد که دانش آموزان گروه های آموزشی مختلف بتوانند، در انتخاب رشته صرفا بر اساس سوابق تحصیلی خود، رشته های گروه های آزمایشی دیگر را هم انتخاب کنند.

براین اساس داوطلبان رشته های ریاضی نیز می توانند از رشته های انسانی و تجربی انتخاب کنند. البته احتمال قبولی بسیار کم و یا بعید است، چرا که اولویت پذیرش دانشگاه ها بر اساس معدل افرادی است که رشته ی خود را طبق گروه آموزشیشان انتخاب کرده اند.

تذکر

توجه داشته باشید،  پس از  پشت سر گذاشتن مراحل ثبت نام و انتخاب رشته باید شماره پرونده 7 رقمی و کد رهگیری 16 رقمی از طرف سیستم  به شما تعلق گیرد.بدیهی است در صورتی که  شماره پرونده و کد رهگیری ذکر شده توسط سیستم به شما اختصاص نگیرد، بدین معناست که ثبت نام و انتخاب رشته کامل نمی باشد و بایستی کلیه مراحل ثبت نام و انتخاب رشته از ابتدا تکرار شوند.

نحوه پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی

سازمان سنجش شیوه نامه اجرایی مصوب شورای سنجش و پذیرش دانشجو را در اختیار دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی قرار می دهد. و دانشگاه هایی که براساس انتخاب رشته بدون کنکور دانشجو میپذیرند موظف هستند در برنامه زمانی تعیین شده  داوطلبان را از بیشترین معدل به کمترین معدل با توجه به نوع دیپلم و رشته انتخابی تا سقف ظرفیت پذیرش در هر یک از سهمیه‌ها، پذیرش کنند و در زمان مقرر نتایج را به داوطلبان اعلام نمایند.داوطلبان باید توجه داشته باشند، که معدل کل و یا معدل کتبی واقعی با معدل کل و یا معدل کتبی اعلام شده در تقاضانامه ثبت نامی هیچ گونه مغایرتی نداشته باشد، چرا که در این صورت از ثبت نام پذیرفته شدگان ممانعت بعمل آمده و قبولی آنها لغو می گردد.

جدول تاثیر معدل

انتخاب رشته بدون کنکور یا صرفا براساس سوابق تحصیلی براساس معدل دیپلم می باشد. بنابراین داوطلبان با کمک جدول زیر می توانند، از ضریب تاثیر معدل کتبی دیپلم با توجه به گروه تحصیلی و نوع دیپلم خود اطلاع پیدا کنند.

نوع دیپلم –>>>
گروه آزمایشی
ریاضی تجربی انسانی علوم و معارف سایر دیپلم ها
علوم ریاضی و فنی 100 100 57.1 57.1 51.4
علوم تجربی 100 100 57.1 57.1 51.4
علوم انسانی 57.1 57.1 100 100 51.4
هنر 100 100 100 100 100
زبان های خارجه 100 100 100 100 100

پس از اعلام نتایج انتخاب رشته بدون کنکور از طرف دانشگاه،  داوطلب در اولین قدم باید به دانشگاه پذیرش شده مراجعه نماید و مدارک مورد نظر برای ثبت نام، وجه پرداختی و تعهدنامه کتبی مبنی بر علاقه به تحصیل در کد رشته محل انتخابی در دانشگاه یا موسسه پذیرش شده را ارائه نماید. درست است، که دانشگاه‌ها برای پذیرش، سهمیه‌ها و سایر شرایط و مقررات را در نظر می‌ گیرند اما تایید نهایی را سازمان سنجش انجام می دهد.

کلام آخر

چنانچه با مطالعه این مقاله باز هم سوالی در خصوص انتخاب رشته بدون کنکور داشتید، می توانید برای دریافت مشاوره در این زمینه با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02126295595 در ارتباط باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب رشته بدون کنکور می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02126295595 تماس بگیرید.

منبع: انتخاب رشته بدون کنکور