سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معافیت تحصیلی دکتری

معافیت تحصیلی همیشه برای آقایانِ دانشجو دغدغه بوده است. زیرا در صورت رعایت نکردن قوانین معافیت تحصیلی، امکان ادامه تحصیل وجود ندارد. معافیت تحصیلی دکتری در صورتی شامل حال داوطلبان دوره دکتری تخصصی و دکترای پزشکی پیوسته می شود که شرایط معافیت تحصیلی را داشته باشند.همچنین گرفتن معافیت تحصیلی به صورت قانونی مراحلی دارد که در ادامه برای شما توضیح می دهیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه معافیت تحصیلی دکتری می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02126295595 تماس بگیرید.

منبع: معافیت تحصیلی دکتری

معافیت تحصیلی چیست

تمام پسران با تابعیت ایرانی بعد از تمام شدن سن 18 سالگی و اولین ماه ورود به سن 19 سالگی مشمول وظیفه شناخته می شوند. و 6 ماه بعد از تمام شدن 18 سالگی  فرصت دارند تا خود را معرفی کنند.

اگر این افراد بعد از تمام کردن دوره دبیرستان، بلافاصله وارد مقطع کارشناسی شوند مشمول معافیت تحصیلی می شوند. در واقع این افراد بعد از رسیدن به سن نظام وظیفه، تا زمانی که به ادامه تحصیل مشغول باشند می توانند از معافیت تحصیلی برخوردار باشند.

معافیت تحصیلی برای هردوره دارای حداکثر زمان برای استفاده از قانون معافیت است. یعنی کسانی که با تحصیل در هر دوره مشمول قانون معافیت تحصیلی شده اند موظفند دوره مربوطه را ظرف سنوات معینی تمام کنند. درغیر اینصورت این قانون شامل حالشان نمی شود.

سنوات مشمولین معافیت تحصیلی دکتری

مشمولین به مدت 6 سال فرصت دارند تا دوره دکتری تخصصی را تمام کنند. وگرنه دیگر مشمول معافیت نخواهند بود. همچنین افراد محصل در دوره دکتری پیوسته تا 8 سال می توانند از قانون معافیت تحصیلی دکتری بهره مند باشند. داوطلبان تحصیل در دوره دکتری باید حداکثر تا یک سال از تاریخ اتمام دوره ارشد، در مقطع دکتری مشغول به تحصیل شوند.

برای استفاده از معافیت تحصیلی تنها یکبار مجاز به انصراف از تحصیل و شروع مجدد هستید. درصورت انصراف از تحصیل در دوره دکتری باید حداکثر تا یک سال بعد در رشته یا مقطع جدید مشغول به تحصیل شوید. داوطلبی که قصد انصراف کامل از تحصیل دارد طبیعتاً مشمول معافیت نخواهد شد. این دانشجویان باید ظرف 4 ماه خود را برای وظیفه عمومی معرفی کنند.

مشمولان نظام وظیفه که در حال خدمت هستند اگر در آزمون دکتری قبول بشوند درصورتیکه در دوره خدمت، غیبت نداشته باشند میتوانند معافیت تحصیل بگیرند و مشغول تحصیل بشوند.

برای پرسیدن سوالات خود در زمینه سنوات مشمولین معافیت تحصیلی دکتری می توانید با مشاورین متخصص مجموعه دانتل تماس بگیرید.

نحوه گرفتن معافیت تحصیلی دکتری

نحوه گرفتن معافیت تحصیلی به این ترتیب است که:

  1. برگه ی گواهی فراغت از تحصیل در دوره قبلی را باید به دانشگاه محل تحصیل دوره دکتری ارائه دهید.
  2. برگه ی درخواست معافیت که مهر دانشگاه را هم دارد دریافت کنید.
  3. برگه تکمیل شده معافیت تحصیلی را به یکی از دفاتر پلیس+10 ارائه دهید. (مدارکی که در این مرحله نیاز دارید : اصل شناسنامه، کارت ملی، یک قطعه عکس سیاه و سفید 4*3 و اصل گواهی فراغت از تحصیل)
  4. مواردی که پلیس +10 در درخواست معافیت تحصیلی شما در سامانه وظیفه عمومی شما ثبت کرده است را تایید کنید.
  5. برگه صدور مجوز ثبت نام در دانشگاه را از پلیس +10 دریافت کنید.
  6. بعد از بررسی مدارک از سوی واحدهای وظیفه استانها،معافیت تصیلی شما صادر شده و سازمان وظیفه ناجا آن را به دانشگاه محل تحصیلتان ارسال میکند.

برای دریافت مشاوره در زمینه معافیت تحصیلی دکتری می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02126295595 تماس بگیرید.

منبع: معافیت تحصیلی دکتری