سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انتخاب رشته تجربی 99

کنکور تجربی در میان سایر گروه های آموزشی پرطرفدار ترین آزمون سراسری هست و هر ساله بیشترین تعداد داوطلب را به خود اختصاص داده است.به همین خاطر قبول شدن در کنکور تجربی به نسبت سایر گروه های آزمایشی قدری مشکل تر است. پس از اعلام شدن نتایج کنکور سراسری، مهم ترین و حساس ترین قسمت برای قبولی در دانشگاه انتخاب رشته می باشد. از این رو پذیرش در دانشگاه ها نیازمند یک انتخاب رشته اصولی و دقیق می باشد، که این انتخاب رشته تاثیر خیلی زیادی در قبولی در دانشگاه و رشته مورد نظر خواهد داشت.این مقاله قصد دارد تا داوطلبان کنکور تجربی را در زمینه ی انتخاب رشته راهنمایی نماید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب رشته تجربی 99 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02126295595 تماس بگیرید.

منبع: انتخاب رشته تجربی 99

انتخاب رشته تجربی | زمان انتشار دفترچه

کلیه ی داوطلبان کنکور سراسری بایستی به محض اعلام سازمان سنجش مبنی بر انتشار دفترچه انتخاب رشته (معمولا دفترچه انتخاب رشته چند روز پس از برگزاری کنکور سراسری منتشر می شود) به سایت سازمان سنجش به نشانی اینترنتی /sanjesh.org/ مراجعه نموده و دفترچه راهنمای انتخاب رشته را از همین پایگاه دانلود نمایند.پس از آن سامانه انتخاب رشته کنکور سراسری باز می شود و داوطلبان تا چند روز فرصت دارند، حداکثر 150 رشته از دانشگاه های روزانه، نویت دوم، پیام نور، مجازی، غیرانتفاعی و پردیس خودگردان را انتخاب و در فرم انتخاب رشته خود وارد نمایند.

دفترچه انتخاب رشته تجربی

دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری به معرفی کلیه رشته محل هایی که در آن سال دانشجو می پذیرند، می پردازد. دفترچه انتخاب رشته تجربی هم شامل کد رشته محل های این گروه آموزشی می باشد و ترتیب آن به این صورت است، که در ابتدا کد رشته محل های رشته های غیر پزشکی آورده شده (در رشته های غیر پزشکی، رشته هایی مانند رشته های علوم پایه ای زیست شناسی، زمین شناسی و شیمی و غیره قرار دارند.) و پس از آن کلیه رشته های پزشکی و پیراپزشکی در قسمت دانشگاههای علوم پزشکی هر شهر معرفی شده اند.

در قسمت دیگر از دفترچه هم به معرفی کد رشته محل های رشته هایی که بدون آزمون امکان قبولی در آن هست، می پردازد.بخشی از دفتر چه هم به معرفی آن دسته از رشته هایی که پذیرش آن ها در دانشگاه های پیام نور و موسسات آموزشی میسر است، می پردازد.

راهنمای انتخاب رشته تجربی

شناخت رشته های تجربی 

شناخت رشته ها مهمترین مرحله از انتخاب رشته تجربی می باشد.بنابر این داوطلب باید تلاش کند، تا حد امکان رشته های دانشگاهی تجربی را با جزییات بشناسد.اگر داوطلبی موفق به این کار شود، می تواند انتخاب رشته خوبی با توجه به علاقه و خصوصیات اخلاقی خود داشته باشد.

لیست رشته های تجربی

گروه تجربی به این دلیل شامل 5 زیر گروه می باشد، که تنوع رشته ها بالا است و هر درس برای هر رشته اهمیت به خصوصی دارد.بنابراین رشته هایی که در این 5 زیر گروه هستند، با سایر زیر گروه ها متفاوت اند.
این زیر گروه ها برای داوطلبان رشته تجربی از اهمیت زیادی برخوردار است، چرا که با مطالعه دقیق این زیر گروه ها است که میتوان رشته مورد علاقه خود را پیدا نمود.

  • زیر گروه یک
    زیر گروه یک رشته تجربی در میان پنج زیر گروه این رشته مهم ترین زیر گروه به حساب می آید، چرا که داوطلبان این رشته اکثرا متقاضی رشته های این زیر گروه هستند.
    رشته های این زیر گروه شامل رشته های پزشکی-بیوتکنولوژی-دامپزشکی- دندانپزشکی-اتاق عمل-بینایی سنجی- دبیری زیست شناسی- علوم آژمایشگاهی- علوم تغذیه-علوم تربیتی-فیزیوتراپی و… می باشد.
  • زیر گروه دو
    زیر گروه دو رشته تجربی که شامل رشته های داروسازی- دبیری شیمی- مهندسی بهداشت حرفه ای- مهندسی بهداشت محیط- شیمی- کارشناسی بهداشت عمومی- کارشناسی تکنولوژی پزشکی هسته ای- کارشناسی فناوری اطلاعات سلامت-کارشناسی بهداشت عمومی می باشد به زیر گروه شیمی نیز معروف است.
  •  زیرگروه سه
    زیر گروه سه به زیر گروه زمین شناسی معروف است و شامل رشته های اقیانوس شناسی، زمین شناسی و دبیری زمین می شود.
  • زیر گروه چهار
    این زیر گروه شامل رشته های الهیات و معارف اسلامی و ارشاد- علوم قضایی- اقتصاد اسلامی- حسابداری- زبان و ادبیات عربی- فناوری اطلاعات و ارتباطات-علوم اقتصادی- علوم انتظامی-مدیریت مالی- مدیریت صنعتی- مدیریت کسب و کارهای کوچک- مدیریت فرهنگی هنری- مدیریت و بازرگانی دریایی و .. می باشد.
  •  زیر گروه پنج
    در این زیر گروه رشته های مربوط به کشاورزی بیشتر مشاهده می شود و شامل رشته های اقتصاد کشاورزی- امنیت اطلاعات-آموزش تربیت بدنی-تربیت مربی عقیدتی سیاسی- کتابداری در شاخه پزشکی- مهندسی صنایع مبلمان-مددکاری اجتماعی و … می شود.

تحلیل کارنامه کنکور

یکی از مهم ترین نکاتی که منجر به انتخاب رشته موفق می شود، تحلیل درست کارنامه کنکور است.کارنامه ی کنکور به جز بخش اول که شامل اطلاعات شخصی و تحصیلی می شود، بخش دومی نیز دارد، که شامل اطلاعات آزمون می باشد، که خود به سه مورد ماکزیمم نمره کل زیر گروه، رتبه کل در سهمیه و رتبه کل کشوری اشاره دارد.

  •  در این قسمت با بخشی مواجه می شوید، با عنوان ماکزیمم نمره کل زیر گروه ها که منظور از آن تراز و حدنصاب کسب شده داوطلب در آزمون می باشد. این عدد با توجه به میزان سختی یا آسانی آزمون و تعداد داوطلبان شرکت کننده در کنکور محاسبه می شود.
  • آن قسمت از کارنامه که با توجه به آن می توان گمانه زنی کرد که داوطلب در کدام رشته ها یا دانشگاه ها پذیرفته خواهد شد ، رتبه کل در سهمیه می باشد. برای انتخاب رشته دانشگاه های سراسری هر داوطلب با داوطلبان شرکت کننده در سهمیه مربوط به خودش رقابت می کند نه با کل داوطلبان کشور.
  •  رتبه کشوری، در حقیقت معیاری است که وضعیت داوطلب را در بین کل داوطلبان شرکت کننده در کنکور تجربی مشخص می کند‌
    نکته: آنچه برای داوطلب در هنگام انتخاب رشته اهمیت بسیاری دارد، رتبه در زیرگروه مربوط به رشته انتخابی است و نه رتبه‌کل وی در سهمیه.
  •  در قسمت دیگر از کار­نامه مشخص می شود، که داوطلب مجاز به انتخاب رشته در کدام یک از دوره‌ها می باشد. در حقیقت هر داوطلب می‌تواند فقط کد رشته محل‌هایی را انتخاب کند که در کارنامه در ذیل این دوره‌ها کلمه مجاز درج شده باشد .توجه داشته باشید، در صورتی که داوطلبی کدرشته‌ای را از دوره‌ای که مجاز به انتخاب رشته نیست، انتخاب نماید این کد رشته محل در گزینش نهایی توسط رایانه حذف می‌شود.

مقایسه کارنامه با کنکور سال های قبل

بررسی کارنامه های داوطلبان کنکور سراسری تجربی در سال های قبل و تحلیل این مسئله که آن ها با چه رتبه ها و درصد هایی موفق به قبولی در چه دانشگاه هایی شده اند، نکته ای است که هر داوطلب کنکور تجربی باید قبل از شروع انتخاب رشته آن را در نظر بگیرد.بررسی، تحلیل و مقایسه رتبه و کلیه ی درصدهای داوطلبان سال های قبل و به خصوص سال قبل( هم در دروس عمومی و هم در دروس خصوصی) کمک بسیار زیادی برای انتخاب رشته ی اصولی خواهد بود.
اکنون رتبه ی خود و درصد ها و تراز هایی را که به دست آورده اید را در نظر بگیرید و با توجه به نتیجه ای که از تحلیل و مقایسه ای که در قسمت فوق ذکر شد، شروع به انتخاب رشته کنید.

چیدمان رشته ها در انتخاب رشته تجربی

در این مرحله داوطلب باید با توجه به نکات ذکر شده در فوق بتواند چیدمان کد رشته محل های خود را انجام دهد.در این مرحله داوطلب بایستی رتبه خود در هر زیرگروه و رشته‌هایی که با رتبه وی متناسب هستند را در نظر بگیرد. علاوه بر این بایستی به نوع پذیرش رشته، تاثیر درصد های هر رشته و تاثیر سهمیه ها و ناحیه ها را نیز مد نظر قرار دهد.

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب رشته تجربی 99 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02126295595 تماس بگیرید.

منبع: انتخاب رشته تجربی 99