سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اعتبار مدرک دانشگاه آزاد اسلامی

میزان اعتبار مدرک دانشگاه آزاد اسلامی یکی از سوالاتی است که برای بسیاری از داوطلبان تحصیل در این دانشگاه مطرح می شود. دانشگاه آزاد یکی از بزرگترین و معتبرترین دانشگاه های کشور است که هر ساله دانشجویان بسیاری از آن فارغ­‌التحصیل و وارد بازار کار می شوند. با این حال به دلیل خصوصی بودن، همواره ابهاماتی درباره اعتبار مدرک این دانشگاه در داخل و خارج از کشور وجود داشته است که در ادامه این موضوع را در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بهتر است در ابتدا به این نکته اشاره کنیم که آنچه به عنوان اعتبار دانشگاه ها مورد بررسی قرار می گیرد به معنای بی اعتبار بودن یک دانشگاه نیست و صرفا در یک رتبه بندی مقایسه‌ای آن هم از دید صاحب نظران زمینه های علمی این درجه بندی مطرح است و براساس اظهارات وزارت علوم اعتبار تمامی مدارکی که مهر تایید این وزارتخانه را داشته باشند با یکدیگر برابر است.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتبار مدرک دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02126295595 تماس بگیرید.

منبع: اعتبار مدرک دانشگاه آزاد اسلامی

اعتبار مدرک دانشگاه آزاد | اعتبار مدرک به چه عواملی بستگی دارد؟

در مرحله اول باید به این سوال پاسخ بدهیم که اعتبار یک دانشگاه به چه عواملی بستگی دارد و با چه معیارهایی سنجیده می شود. اعتبار یک دانشگاه بیش از آنکه به دولتی یا خصوصی بودن آن مربوط باشد، براساس ویژگی های زیر سنجیده می شود. بهتر است پیش از انتخاب یک دانشگاه به این سوال پاسخ دهید که معیارهای زیر تا چه حد در دانشگاه مورد نظرتان وجود دارد.

اعضای هیئت علمی

یکی از اصلی ترین معیارها برای سنجش میزان اعتبار هر دانشگاه اساتید آن هستند. تعداد اعضای هیئت علمی، مدرک تحصیلی و درجه استادی آنها از تاثیرگذارترین ویژگی ها در این زمینه هستند. برای مثال هرچه تعداد اساتید دارای مدرک تحصیلی دکتری و درجه استاد تمامی در یک دانشگاه بیشتر باشد اعتبار دانشگاه بالاتر است. علاوه بر این تعداد مقالات علمی، طرح های پژوهشی ترجمه و تالیف استاد و به عبارتی صاحب نظر بودن وی در رشته مورد نظر اهمیت بالایی دارد.

تعداد مقالات

آیا دانشگاه یا دانشکده مورد نظر شما امتیاز انتشار مقالات علمی در زمینه های مختلف را دارد؟ اگر به این سوال پاسخ مثبت می دهید، اعتبار این نشریه چه میزان است؟ یکی از مسائلی که باعث اعتبار پیدا کردن یک دانشگاه می شود وجود مجلات معتبر است.

در زمینه مقالات یکی از نکات حائز اهمیت تعداد ارجاعاتی هستند که به یک مقاله داده می شوند. در صورتی که اساتید یک دانشگاه در این زمینه توانمند باشند و یا به مقالات این دانشگاه ارجاعات بسیاری صورت بگیرد، دانشگاه اعتبار علمی بالایی خواهد داشت.

امکانات و تجهیزات

یکی دیگر از معیارهای با اهمیت در قضاوت اعتبار یک دانشگاه تجهیزات آن است. وجود کتابخانه یا مراکز تحقیقاتی معتبر و همچنین آزمایشگاه های مجهز از جمله مسائلی هستند که در این زمینه مورد بحث قرار می گیرند.

شهر و رشته مورد نظر

با در نظر گرفتن معیارهای بالا باید متوجه این موضوع شده باشید که علاوه بر اظهارنظر در ارتباط با اعتبار مدرک دانشگاه آزاد به طور کلی، واحدهای مختلف این دانشگاه نیز از نظر ارزش علمی با یکدیگر متفاوت خواهند بود. معمولا واحدهایی از دانشگاه آزاد که در مراکز استان ها و به ویژه شهرهای بزرگ واقع شده‌اند اعتبار بیشتری نسبت به واحدهای کوچکتر دارند.

اعتبار مدرک دانشگاه آزاد | مقاطع تحصیلی مختلف

در این بخش به این سوال پاسخ خواهیم داد که آیا اعتبار مدرک دانشگاه آزاد در مقاطع تحصیلی مختلف به یک اندازه است؟ به طور کلی در پاسخ به این سوال باید گفت که دانشگاه آزاد پس از دانشگاه های سراسری دارای بالاترین اعتبار در کشور است اما این موضوع می تواند در مقاطع تحصیلی مختلف دستخوش تغییراتی شود که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت

اعتبار مدرک کارشناسی دانشگاه آزاد

پس از مدرک دانشگاه سراسری در هر دو نوبت روزانه و شبانه، دانشگاه آزاد دارای بالاترین اعتبار مدرک است و پس از آن دانشگاه های پیام نور و علمی-کاربردی قرار دارند. البته به این نکته توجه داشته باشید که مدارک دانشگاه های غیرانتفاعی و دوره های پردیس خود گردان از نظر اعتبار در این مقطع با مدرک دانشگاه آزاد برابر هستند. اما ممکن است برخی صاحب نظران به صورت سلیقه ای اعتبار مدرک دانشگاه آزاد را بیشتر از این دو دانشگاه درنظر بگیرند. زیرا معمولا دانشجویانی که جذب دانشگاه آزاد می شوند نسبت به دانشجویان مراکز غیرانتفاعی و پردیس خودگردان بنیه علمی بالاتری دارند.

اعتبار مدرک کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد

اعتبار مدرک شما در این مقطع پس از فارغ التحصیلان دوره های روزانه و شبانه و همین طور پردیس خودگردان در مرتبه چهارم و بالاتر از پیام نور و دانشگاه های غیر انتفاعی قرار دارد. اما بهتر است به این نکته نیز توجه داشته باشید که در مقاطع تحصیلات تکمیلی آنچه به عنوان اعتبار برای شما مطرح می شود هویت علمی فردی است. برخلاف دوره کارشناسی که شما بیشتر در حال آموزش دیدن دروس مختلف هستید، در دوره کارشناسی ارشد فعالیت های علمی شما و همکاری با اساتید علمی معتبر است که پیشینه علمی شما را تقویت می کند.

اعتبار مدرک دکتری دانشگاه آزاد

اعتبار مدرک فارغ التحصیلان دانشگاه های آزاد پس از دانشجویان دانشگاه سراسری در رتبه دوم و بالاتر از دانشگاه های پیام نور و غیرانتفاعی می باشد.

اعتبار مدرک دانشگاه آزاد | ادامه تحصیل در داخل کشور

ادامه تحصیل در داخل کشور با مدرک دانشگاه آزاد مشکل خاصی را برای شما ایجاد نخواهد کرد. صرفا برای فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد که در مصاحبه دکتری دانشگاه سراسری شرکت می‌کنند ممکن است این موضوع از نظر هیئت علمی دانشگاه مقصد کمی ناخوشایند باشد که البته داشتن یک رزومه علمی مناسب می تواند باعث کمرنگ و یا حتی بی اثر شدن این موضوع باشد.

ادامه تحصیل خارج از کشور

با توجه به اینکه هر دانشگاه و کشور قوانین خاص خود را برای پذیرش مدرک متقاضیان دارد بهتر است راجع به پذیرفتنی بودن مدرک خود در دانشگاه مورد نظر، به سایت همان دانشگاه مراجعه کنید. اما در حالت کلی آنچه برای ادامه تحصیل در خارج از کشور اهمیت دارد رزومه علمی شما و همین طور اعتبار اساتید آموزشی دانشگاه به خصوص استاد راهنمای شما هستند. در نتیجه اگر قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارید بیش از هرچیز در انتخاب اساتید دقت داشته باشید.

ورود به بازار کار

از نظر ورود به بازار کار در داخل کشور، هیچ تفاوتی میان دانشگاه‌های کشور وجود ندارد و کلیه ادارات موظف به استخدام فارغ التحصیلان تمامی دانشگاه‌ها هستند مگر اینکه اداره یا واحد مربوطه به طور شخصی تصمیم گرفته باشد ملاک‌هایی مثل دانشگاه فارغ التحصیلی را در گزینش خود مورد نظر قرار دهد. اما اگر می‌خواهید در آینده به عنوان عضوی از هیئت علمی یک دانشگاه دولتی ادامه تحصیل دهید بهتر است مدرک دکتری خود را از یک دانشگاه دولتی گرفته باشید.

سوالات متداول

1.آیا اعتبار مدرک دانشگاه آزاد از پیام نور بیشتر است؟

مدرک این دو دانشگاه در بسیاری از مقاطع دارای اعتبار یکسان است و حتی می توان گقت در بعضی شرایط دانشگاه آزاد به سبب اهمیت بیشتری که برای حضور در کلاس و فعالیت های علمی قائل است دارای اعتبار بیشتری می باشد.

2.آیا اعتبار واحدهای مختلف دانشگاه آزاد با یکدیگر تفاوت می کند؟

این موضوع شاید از نظر اعضای تیم مصاحبه برای استخدام در یک مرکز یا پذیرش مقطع تحصیلی دوره دکتری اهمیت  داشته باشد و بعضی واحدها اعتبار بیشتری داشته باشند اما از نظر دانشگاه آزاد یا وزارت علوم تفاوتی وجود ندارد.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتبار مدرک دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02126295595 تماس بگیرید.

منبع: اعتبار مدرک دانشگاه آزاد اسلامی