سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پزشکی بدون کنکور 99

آیا می دانید امروزه می توان به رشته های پزشکی به صورت بدون کنکور وارد شد. در سالهای گذشته، گذشتن از سد کنکور سراسری تنها راه ورود به داشنگاه محسوب می‌شد. با افزایش‌ اهمیت ادامه تحصیل در کشور و تلاش عده بسیار برای ورود به دانشگاه‌ها، رقابت کنکور سراسری، هرسال سخت‌تر از سال قبل می‌شد. این مسئله باعث بوجود آمدن مشکلات بسیاری برای دانش آموزان شده ‌بود. چرا که بسیاری از آنها، در رقابت برای به دست آوردن صندلی دانشگاه در رشته موردنظر خود شکست می‌خوردند. از طرفی پاسخگویی به سوالات کنکورسراسری به عنوان تنها ملاک برای پذیرش در دانشگاه، فیلتر مناسبی برای تشخیص دانش‌آموزان مستعد از سایرین نمی‌باشد. به‌همین خاطر در چندسال اخیر، طرحی به نام پذیرش بدون کنکورسراسری و از طریق سوابق تحصیلی مورد توجه قرار گرفته‌است. با توجه به اینکه رشته پزشکی، یکی از رشته‌های پرطرفدار کشور، در میان دانش‌آموزان بوده و عده بسیاری با توجه به منزلت اجتماعی پزشکی در جامعه و یا درآمد مناسب آن خواهان تحصیل در این رشته هستند. با توجه به عدم تناسب میان تقاضای ورود به این رشته با ظرفیت آن در کنکور سراسری دانش آموزان بسیاری به این سوال فکر می‌کنند‌‌ که آیا می‌توان بدون کنکور 99 سراسری وارد رشته پزشکی شد؟  در ادامه این مطلب، به این موضوع خواهیم پرداخت.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه پزشکی بدون کنکور 99 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02126295595 تماس بگیرید.

منبع:‌پزشکی بدون کنکور 99

پذیرش بدون کنکور

از نیمه دوم سال تحصیلی97 (بهمن ماه)، این امکان برای دانش‌آموزان پیش آمد که بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی وارد دانشگاه‌ها شوند. دانشگاه‌ها و رشته‌هایی که به این طریق دانشجو می‌پذیرند، هر ساله در دو نوبت، ترم پاییز و ترم زمستان، فراخوانی را برای ثبت نام منتشر می‌کنند. توجه داشته باشید که این فراخوان و اطلاع رسانی مجزای از ثبت نام کنکور سراسری صورت می‌گیرد.

متقاضیان می‌توانند در دوره‌های روزانه، شبانه، پردیس خودگردان و یا دانشگاه‌های پیام نور یا موسسات غیر انتفاعی در این طرح شرکت کنند. با این‌حال لازم است هر ساله، لیست رشته‌ها و دانشگاه‌هایی که شامل این طرح می‌شوند را مورد بررسی قرار‌دهید. چرا که ممکن است هر سال رشته‌هایی به این لیست اضافه و یا از آن کم شوند و به طور قطعی نمی توان راجع به رشته‌ها و دانشگاه‌های این طرح صحبت کرد. یکی از رشته هایی که برای بسیاری از داوطلبین تحصیل بدون کنکور مورد سوال است، پزشکی بدون کنکور می‌باشد.

پزشکی بدون کنکور | آیا رشته پرشکی شامل طرح پذیرش بدون کنکور می شود؟

تنها راه ورود به رشته پزشکی در دانشگاه سراسری، از طریق کنکورسراسری می‌باشد و تا به امروز، طرح پزشکی بدون کنکور عملی نشده‌است. اگرچه رشته‌های پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی که رشته‌های اصلی و پرطرفدار گروه تجربی هستند، در هیچ یک از دانشگاه‌های سراسری، پردیس و آزاد، بدون کنکور دانشجو نمی‌پذیرد، با این‌حال دانشگاه آزاد هر ساله برخی رشته‌های پزشکی نظیر دامپزشکی و یا میکروبیولوژی را در لیست پذیرش بدون کنکور قرار می‌دهد.

تحصیل در رشته‌های پیراپزشکی بدون نیاز به کنکور

برخلاف رشته‌های پزشکی، رشته‌های پیراپزشکی در دانشگاه‌های کشور بدون کنکور ثبت نام به عمل می‌آورند. برای ثبت نام در رشته‌های پیراپزشکی شما می‌بایست در کنکور تجربی شرکت کنید و در هنگام انتخاب رشته کد رشته‌هایی از دفترچه را برگزینید که بر اساس سوابق تحصیلی دنشجو می‌پذیرند.

البته باید توجه داشت که قبولی و ادامه تحصیل در رشته‌های پیراپزشکی، منوط به شرایط مشخصی است که در ادامه توضیح خواهیم داد.

  1. مدرک دیپلم و یا پیش دانشگاهی نظام قدیم یا جدید
  2.  داشتن حداقل معدل 15
  3. . داشتن حداکثر 25سال سن و برای آقایانی که خدمت سربازی را گذرانده‌اند، حداکثر 27سال سن
  4.  انجام مصاحبه در دانشگاه و دریافت نمره قبولی
  5.  بومی بودن. به این معنا که فرد صرفا در استان محل زندگی خود، می تواند درخواست تحصیل داشته باشد. برای دانش آموزانی که سه سال دبیرستان را در یک شهر نبوده‌اند، استان زادگاهشان در نظر گرفته می‌شود.
  6.  الزام به تعهد کاری، 3 برابر مدت زمان تحصیلی
  7.  تا پایان یافتن دوران تعهد کاری، فرد اجازه ادامه تحصیل را ندارد.
  8.   با پایان یافتن تحصیل در این دوره، مدرک کاردانی دریافت می‌کنید.

لیست رشته‌های پیراپزشکی که می‌توانید بر اساس سوابق تحصیلی در آنها تحصیل کنید

کاردانی اتاق‌عمل

کاردانی تجهیزات فنی اتاق‌عمل

کاردانی آزمایشگاه تشخیص پزشکی

گیاه پزشکی

کاردانی دامپزشکی

مهندسی پزشکی

کاردانی هوشبری

کاردانی مامایی

کاردانی علوم آزمایشگاهی

کاردانی سلامت دندان

بهداشت عمومی

بهداشت حرفه‌ای

البته همان‌طور که گفته شد، ممکن است این رشته‌ها، هرساله تغییراتی داشته باشد و تا پیش از انتشار فراخوان دانشگاه‌ها نمی‌توان در این زمینه اظهار نظر قطعی کرد.

تحصیل پزشکی در خارج از کشور

یکی از راه‌های تحصیل در رشته پزشکی بدون کنکور، مهاجرت به کشورهای دیگر است. البته مهاجرت و تحصیل در کشورهای مطرح، اگرچه با کنکور ایران ارتباطی ندارند با اینحال مدرک زبان و شرایط خاصی را برای خود دارا هستند که چندان هم راحت نیست!  برخی از دانشگاه‌های مطرح، نظیر دانشگاه‌های پزشکی کشور کانادا، پیش از پذیرش شما آزمون ورودی برگزار می‌کنند.

همچنین برای دانشجویان مشغول به تحصیل در خارج از کشور، شرایطی فراهم شده تا درصورت تمایل بتوانند به تحصیل در داخل کشور ادامه دهند. با بالا رفتن قیمت ارز، بسیاری از خانواده‌ها از عهده تامین مخارج تحصیل فرزندانشان در خارج از کشور برنمی‌آیند و تقاضا برای بازگشت به کشور در حال فزونی یافتن است. چنانچه دانشجویان واجد شرایط زیر باشند، می‌توانند برای بازگشت به کشور و ادامه تحصیل در داخل اقدام کنند.

  1. 1..معدل کتبی دیپلم، حداقل 16
  2. 2.معدل پیش دانشگاهی حداقل 17
  3. 3.دانشگاه مبدا مورد تایید وزارت بهداشت ایران باشد
  4. 4.کسب معدل حداقل 15 در دانشگاه خارج
  5. 5.شروع به تحصیل خارج از کشور در دوره‌های اصلی پزشکی تا قبل از تیر ماه سال 97
  6. 6.گذراندن حداقل 36 واحد درسی
  7. فریب به قصد سودجویی

همان‌طور که در این مطلب بارها تکرار شد، تنها راه تحصیل در رشته‌های پزشکی در داخل کشور، آزمون سراسری می‌باشد و صرفا در رشته‌های پیراپزشکی می‌توانید با استناد به سوابق تحصیلی وارد دانشگاه شوید. علی رغم واضح بودن این قانون، عده‌ای از افراد سودجو به هر طریقی قصد سواستفاده از شما را خواهند داشت. به خاطر داشته باشید که تنها مرجع رسمی اعلام قوانین و شرایط ورود به دانشگاه‌ها وزارت سنجش است و سایرین نمی‌توانند مطلبی مغایر با اصول این سازمان مطرح کنند.

پزشکی بدون کنکور | سوالات متداول

1.آیا امکان تحصیل بدون کنکور در رشته پزشکی وجود دارد؟

خیر، تنها راه تحصیل در رشته پزشکی کنکور سراسری می‌باشد.

2.چه رشته‌های پیراپزشکی، بدون کنکور قابل تحصیل هستند؟

رشته‌هایی نظیر هوشبری، مامایی، سلامت دندان و….

3.ایا در مدرک تحصیلی درج می شود که فرد با کنکور یا بر اساس سوابق تحصیلی وارد دانشگاه شده است؟

خیر

برای دریافت مشاوره در زمینه پزشکی بدون کنکور 99 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02126295595 تماس بگیرید.

منبع:‌پزشکی بدون کنکور 99