سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بومی گزینی کنکور 99

آزمون کنکور سراسری که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود شامل مراحل مختلفی است که انتخاب رشته از مهم‌ترین مراحل آن برای ورود به دانشگاه و ادامه تحصیل می‌باشد. داوطلبان هنگام فرایند انتخاب رشته باید به نکات مهمی همچون بومی گزینی در برخی رشته ها توجه کنند. به دلیل اهمیت این موضوع قصد داریم در این مطلب به موضوع تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور سراسری 99 بپردازیم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه بومی گزینی کنکور 99 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02126295595 تماس بگیرید. 

منبع: بومی گزینی کنکور 99 

تاثیر بومی گزینی کنکور سراسری 99

داوطلبانی که در هریک از زیرگروه‌های کنکور سراسری شرکت می‌کنند، باید توجه داشته باشند که پذیرش در دانشگاه‌های سراسری بصورت بومی گزینی می‌باشد.

طبق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی پذیرش دانشجویان براساس بومی گزینی به صورت بومی استانی، بومی ناحیه ای، بومی قطبی و گزینش به صورت کشوری انجام می‌شود و سعی سازمان سنجش در جهت کاهش مشکلات دانشجویان برای گرفتن خوابگاه، کاهش مشکلات مالی و اقتصادی آنها، جلوگیری از افت تحصیلی ناشی از دوری خانواده و قبولی داوطلبان در رشته های مدنظرشان در شهر خود و جلوگیری از مهاجرت‌های درون کشوری انجام می‌شود.

داوطلبان باید توجه داشته باشند که همه رشته ها بصورت بومی گزینی جذب دانشجو دارند؛ یعنی هشتاد درصد ظرفیت هر رشته مخصوص داوطلبان بومی و بیست درصد مخصوص غیربومی‌ها می‌باشد و در رشته های پرمتقاضی این نسبت شصت به چهل خواهد بود.

رشته های پر متقاضی

زیر گروه علوم ریاضی و فنی: مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی کامپیوتر، مهندسی عمران، مهندسی معماری، مهندسی صنایع

زیر گروه علوم تجربی: پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، دامپزشکی

زیرگروه علوم انسانی: حقوق، روانشناسی، حسابداری

بومی گزینی کنکور سراسری 99

داوطلبان در زمان انتخاب رشته ممکن است در مورد مفهوم بومی گزینی ابهاماتی داشته باشند؛ تمامی رشته های ارائه شده در زیرگروه‌های مختلف با توجه به فاکتورهای مختلف در کل کشور به چهار دسته تقسیم می‌شوند که شامل بومی استانی، بومی ناحیه ای، بومی قطبی و پذیرش کشوری می‌باشد که در ادامه هرکدام را به طور کامل شرح داده ایم.

بخوانید: سهمیه کنکور سراسری 99

بومی استانی

رشته‌های بومی استانی با توجه به شرایط و نیروی مورد نیاز هر استان ارائه شده و دانشجو می‌پذیرند.

لازم به ذکر است که طبق دفترچه انتخاب رشته در زیرگروه های مختلف، انتخاب رشته در دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم به صورت بومی گزینی استانی انجام می‌شود.

بومی ناحیه ای

پذیرش در برخی رشته ها بصورت بومی ناحیه ای است؛ یعنی در همه مناطق ارائه نمی‌شود و تنها در برخی استانهای مجاور، در کنار یکدیگر یک ناحیه را تشکیل می‌دهند ارائه می‌شود که به شرح جدول زیر است.

ناحیه استان های تحت پوشش
ناحیه یک تهران، البرز، زنجان، سمنان، قزوین، قم، مرکزی
ناحیه دو آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل
ناحیه سه اصفهان، چهارمحال بختیاری، یزد
ناحیه چهار سیستان و بلوچستان، کرمان
ناحیه پنج بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویر احمد، هرمزگان
ناحیه شش کردستان، کرمانشاه، همدان
ناحیه هفت ایلام، خوزستان، لرستان
ناحیه هشت خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی
ناحیه نه گلستان، گیلان، مازندران

بومی قطبی

پذیرش در برخی رشته ها بصورت بومی قطبی است؛ برخی استان‌های مجاور، در کنار یکدیگر یک قطب را تشکیل می‌دهند که به شرح جدول زیر می‌باشد.

قطب استان های تابعه
قطب یک البرز، تهران، زنجان، سمنان، قزوین، قم، مرکزی، گلستان، گیلان، مازندران
قطب دو خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و کرمان
قطب سه آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، همدان
قطب چهار اصفهان، چهارمحال بختیاری، یزد، ایلام، خوزستان، لرستان
قطب پنج بوشهر ، فارس، کهگیلویه و بویر احمد، هرمزگان

پذیرش کشوری

پذیرش دانشجو در برخی رشته ها بصورت کشوری می‌باشد؛ یعنی رتبه در سهمیه داوطلب بی تاثیر بوده و داوطلبان در سراسر کشور براساس تراز کل و یا نمره علمی مورد سنجش قرار می‌گیرند.

لازم به ذکر است بعضی رشته ها در دوره روزانه مثل دکتری پیوسته بیوتکنولوژی، بینایی سنجی، شنوایی شناسی، علوم تغذیه، اعضای مصنوعی، کاردرمانی، گفتاردرمانی، بهداشت عمومی، مهندسی بهداشت حرفه ای، فناوری اطلاعات سلامت، تکنولوژی پرتودرمانی، پزشکی هسته ای، زیست شناسی سلولی و مولکولی، زیست فناوری، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی و … پذیرش کشوری دارند.

چگونه استان بومی داوطلب تعیین می شود؟

برای تعیین استان بومی داوطلب ملاک هایی وجود دارد:

  • استان بومی داوطلبان کنکور سراسری در زیرگروه های مختلف محل دریافت مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره متوسطه دبیرستان یا هنرستان برای داوطلبان نظام قدیم و محل اخذ مدرک پیش دانشگاهی و دو سال آخر دبیرستان برای داوطلبان نظام جدید، در نظر گرفته می شود.
  • چنانچه داوطلبی سه سال آخر دوران تحصیل خود را در یک استان نبوده باشد و همینطور اگر  سه سال آخر دبیرستان خود را در خارج از کشور گذرانده باشد، استان محل تولد وی به عنوان استان بومی برای او تلقی می شود.
  • برای داوطلبانی که محل تولد آن ها خارج از کشور بوده است، استان بومی استان تهران در نظر گرفته می شود.

بومی گزینی کنکور سراسری 99 | دوره های مختلف 

در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری در هر یک از زیرگروه‌ها  برای رشته‌های مختلف در دوره های متفاوت تعیین شده است که پذیرش آنها مطابق کدام یک از موارد ذکر شده در این مقاله است.

دوره روزانه پذیرش داوطلبان بصورت استانی، ناحیه ای، قطبی یا کشوری،

دوره شبانه (نوبت دوم) پذیرش داوطلبان بصورت بومی استانی،

دوره پیام نور و غیرانتفاعی بصورت بومی ناحیه ای

دوره مجازی، پردیس خودگردان و مازاد پذیرش داوطلبان بصورت کشوری

برای دریافت مشاوره در زمینه بومی گزینی کنکور 99 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02126295595 تماس بگیرید. 

منبع: بومی گزینی کنکور 99